Wednesday 22 June 2016

Kemiskinan tidak boleh dibasmi tapi...

PPZ-MAIWP

SHAH ALAM - Pusat Pungutan Zakat (PPZ) Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) menyifatkan kemiskinan memang tidak boleh dibasmi di negara ini atas beberapa sebab.

Namun menurut PPZ, kemiskinan itu dapat dikurangkan.

"Kemiskinan merupakan perkara yang subjektif. Berlaku disebabkan oleh pelbagai faktor antaranya, ketua keluarga tidak bertanggungjawab.

"Keadaan ini berlaku apabila ketua keluarga gagal memikul tanggungjawabnya dalam memberi nafkah, meninggalkan tanggungannya, penglibatan jenayah sehingga dipenjarakan atau sebagainya," katanya dalam satu kenyataan di Facebook.

Mengulas lanjut, katanya, faktor kedua  berkait ekonomi yang memainkan peranan penting dalam peningkatan kadar kemiskinan.

"Seperti kehilangan pekerjaan, muflis, peningkatan kos sara hidup dan sebagainya.

"Selain itu, faktor kematian ketua keluarga yang menjadi tunjang ekonomi keluarga juga akan menyebabkan sesebuah keluarga itu terjerumus kepada kemiskinan," katanya.

Kata PPZ lagi, perceraian yang menyebabkan keruntuhan institusi keluarga turut menjadi faktor kadar kemiskinan meningkat.

"Peningkatan jumlah penceraian juga membimbangkan kerana semakin meningkat.

"Faktor lain penghijrahan di mana Kuala Lumpur merupakan antara yang terkaya di Malaysia. Keadaan ini menyebabkan ia menjadi destinasi tumpuan penghijrahan rakyat Malaysia untuk mencari rezeki.

"Selain itu, musibah seperti penyakit kronik, kemalangan dan sebagainya akan menjerumuskan sesebuah keluarga itu kepada kemiskinan," katanya. -SH

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...