Thursday 23 June 2016

APPM peroleh sembilan kapal peronda termasuk tiga OPV

KUCHING 23 Jun - Kerajaan memperuntukkan RM1.3 bilion bagi membina sembilan lagi kapal peronda yang dilengkapi dengan pelbagai kemudahan canggih bagi meningkatkan tahap keupayaan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).
AHMAD PUZI

Ketua Pengarahnya, Laksamana Maritim Datuk Ahmad Puzi Kahar berkata, kapal peronda pertama dijangka siap menjelang akhir tahun ini manakala selebihnya diperoleh secara berperingkat pada tahun-tahun berikutnya.

Beliau berkata, tiga daripadanya adalah kapal peronda luar pesisir (OPV) generasi baru yang lebih besar dan dilengkapi kemudahan pendaratan helikopter, pesawat pemintas dan pesawat tanpa pemandu (UAV).

"Kesemua kapal ini akan dibina dalam negara dengan kerjasama syarikat dari Jerman. Malah kepakaran dan perpindahan teknologi itu membantu memanfaatkan industri perkapalan negara," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media sempena majlis pelancaran Ops Pagar Laut di jeti Kompleks Maritim Tun Abang Salahuddin (KOMTAS), di Muara Tebas, di sini hari ini. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...