Monday 27 June 2016

Junjung batu 40kg bantu lelaki China turunkan berat badan

CONG YAN kini mampu bersenam dengan berjalan sambil menjunjung batu seberat 40 kilogram di atas kepalanya.
BEIJING 26 Jun – Seorang lelaki China mendakwa berat badannya berkurangan sebanyak 30 kilogram dengan mengamalkan aktiviti berjalan kaki sambil mengimbangi seketul batu sebe­rat 40 kilogram di atas kepalanya.

Portal Oddity Central me­laporkan, rutin senaman pelik Cong Yan dari wilayah Jilin itu bermula sejak tiga tahun lalu selepas dia sedar dan khuatir tentang berat badannya yang mencecah 115 kilogram pada ketika itu.

Sejak itu, dia mula bersenam di sebuah taman di Jilin dengan berjalan kaki serta menaiki dan menuruni tangga di laluan sempit di pusat rekreasi berkenaan.

Namun, tindakan Yan meletak seketul batu di atas kepala­nya menjadikan dia berbeza dengan pengunjung taman yang lain.

“Saya tidak mahu mengambil pil diet. Jadi, saya memutuskan untuk mengurangkan berat badan saya dengan bersenam,’’ katanya.

Selain melakukan senaman biasa, Yan pada mulanya menjunjung seke­tul batu seberat 15 kilogram di atas kepalanya dan berjalan sejauh mana yang dia mampu.

Apabila sudah biasa dengan bebanan itu, dia menggantikannya dengan batu yang lebih besar selain menambah jarak senamannya.

Hari ini, Yan berkata, dia mampu berjalan sejauh tiga kilometer sehari dengan menjunjung batu seberat 40 kilogram.

Malah katanya, dia merasakan keadaannya kini bertambah baik berbanding sebelum memulakan senaman.

Terdorong dengan perhatian yang diberikan kepadanya sejak kebelakangan ini, Yan kini mahu mencatat namanya dalam buku rekod dunia, Guinness World Records berhubung rutin senamannya yang unik. -Utusan

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...