Sunday 26 June 2016

Kamera perangkap had laju dipasang

KAMERA jenis Digi Cam turut digunakan polis trafik sebagai usaha untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya.
KUALA LUMPUR – Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman akan menempatkan berpuluh-puluh kamera perangkap had laju mudah alih di kawasan yang kerap berlaku kemalangan di seluruh negara menerusi Ops Selamat 9/2016 menjelang Aidilfitri nanti.

Penempatan itu dibuat di semua lebuh raya, jalan di negeri-negeri dan jalan Persekutuan bagi menangani kadar kemalangan jalan raya yang kerap meningkat secara mendadak pada setiap kali musim perayaan.

Pengarah JSPT Bukit Aman, Datuk Mahamad Akhir Darus berkata, kamera itu merupakan langkah pencegahan yang diambil bagi mengurangkan kadar kemalangan dan bukannya untuk menghukum pengguna jalan raya.

Menurutnya, pada Ops Selamat 7 yang diadakan selama 15 hari pada tahun lalu, sebanyak 20,458 kes kemalangan dilaporkan berlaku berbanding 18,484 nahas dalam operasi sama pada 2014.

Beliau berkata, bagi jumlah kemalangan maut pula, sebanyak 303 kes dicatatkan pada Ops Selamat 7 berbanding 217 kes dalam operasi sama pada tahun sebelumnya. -Kosmo!

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...