Wednesday 10 May 2017

Ketua Pejabat Imigresen CIQ Perlis ditahan

Dari KIRI: Rohaizat, Khairi dan Hasan yang ditahan SPRM bagi membantu siasatan berhubung penerimaan rasuah dan memiliki kekayaan luar biasa pengawai penguat kuasa imigresen.

ALOR SETAR – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kedah menahan Ketua Pejabat Imigresen di Kompleks Imigresen, Kastam dan Kuarantin (CIQ) Padang Besar, Perlis dan dua individu lain bagi membantu siasatan berhubung gaya hidup mewah dan memiliki kekayaan luar biasa dalam kalangan pegawai penguat kuasa CIQ tersebut.

Ketua Pejabat Imigresen CIQ yang ditahan ialah Khairi Osman, 37, yang berpangkat penguasa imigresen.

Turut ditahan Rohaizat Zainal, 35, yang bertugas sebagai pegawai penguat kuasa di CIQ Padang Besar dan seorang kontraktor di Perlis, Hasan Mohd. Yusof, 48.

Mereka ditahan di sekitar negeri ini antara pukul 10 pagi hingga 11 pagi kelmarin.

Pengarah SPRM Kedah, Datuk Mohd. Fauzi Mohamad berkata, ketua pejabat imigresen CIQ itu ditahan bagi membantu siasatan berhubung penerimaan rasuah bernilai kira-kira RM20 juta berkaitan meluluskan permohonan permit kerja golongan ekspatriat dan profesional warga asing sekitar tahun 2015.

“Pada tahun 2015, pegawai imigresen itu memegang jawatan sebagai Ketua Bahagian Khid­mat Ekspatriat di Ibu Pejabat Jabatan Imigresen Malaysia di Putrajaya sebelum dia ditukarkan ke CIQ Padang Besar pada awal tahun 2016.

“Semakan mendapati dalam tempoh tersebut sebanyak 339 permohonan melibatkan 18,626 pemohon permit golongan eks­patriat diluluskan,” kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...