Friday 19 May 2017

Malaysia dan Indonesia beri amaran kepada EU

Najib menanam pokok kelapa sawit sambil diperhatikan oleh Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Mah Siew Keong (dua dari kanan) di Ladang Tennamaram di Kuala Selangor semalam.

KUALA SELANGOR – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi amaran kepada mana-mana negara khususnya negara Kesatuan Eropah (EU) yang memboikot minyak sawit mungkin berdepan tindak balas dari Malaysia dan Indonesia.

Najib berkata, beliau telah berbincang dengan Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) pada Sidang Kemuncak ASEAN di Manila baru-baru ini supaya Malaysia dan Indonesia melalui Majlis Negara Pengeluar Minyak Sawit ke negara EU bagi meyakinkan mereka bahawa dakwaan negatif terhadap minyak sawit adalah tidak berasas.

“Kita juga mesti beritahu pada mereka Malaysia dan Indonesia bukan negara yang tiada kemampuan.

“Kita juga beli banyak produk dari negara mereka dan sesiapa yang memboikot minyak sawit mungkin berdepan dengan tindak balas dari Malaysia dan Indonesia,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Sambutan 100 Tahun Industri Sawit Negara di Ladang Tennamaram di sini semalam.

Dalam pada itu, Najib turut menggariskan lima anjakan transformasi dalam memastikan masa depan industri sawit menjadi lebih cemerlang untuk tempoh 100 tahun akan datang.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...