Friday 26 May 2017

KISAH 'FAST ACTION' LELAKI INI DAPAT MASUK SYURGA TANPA HISAB



Assalamualaikum wbh, 

Tuan & Puan yang saya hormati, 

[ Kisah di bawah ini sedikit panjang, saya kongsikan istimewa sempena Ramadhan yang bakal  menjelma. ] 

Ada sebuah kisah yang berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w. Kisahnya yang begitu luar biasa sering membuatkan saya sering tersenyum lebar sekaligus terinspirasi ketika mengingatinya. Ia sarat dengan hikmah, betapa beruntungnya orang yang fast action / fastabiqul khairat.

Begini kisahnya :

Ketika itu Rasulullah s.a.w ingin berkongsi kriteria kumpulan manusia yang masuk syurga tanpa hisab kepada para sahabat. Kira ceramah pendeklah ikut bahasa kita. Ketika mengetahuinya, para sahabat mulai meneka-neka, apakah kriteria istimewa itu?

Nabi s.a.w pun menjelaskan, ‘Mereka adalah orang yang tidak melakukan ruqyah, tidak mengamalkan perkara buruk dan kepada Tuhan mereka bertawakkal’.

Tiba-tiba seorang lelaki bangkit dan berkata, ‘Berdoalah kepada Allah agar Dia menjadikan aku termasuk dalam golongan itu’. Nabi s.a.w menjawab, ‘Engkau termasuk bersama mereka’.

Selepas itu, ada seorang lelaki lain bangun & memohon permintaan sama.

Kepada lelaki itu Rasul berkata, ‘maaf, engkau telah didahului Ukasyah’.

Ya, pemuda yang pertama kali bangkit adalah Ukasyah bin Mihsan. Pemuda yang cepat memberi respon & tidak mahu menunggu-nunggu. 

Disebabkan keberaniannya berdoa ketika orang lain ternanti-nanti, doanya telah di ‘amini’ Rasulullah s.a.w. Begitulah para sahabat, mereka memiliki satu budaya yang lama tercicir dari kehidupan kita. 
Budaya fastabiqul khairat, berlumba-lumba dalam kebaikan. Mereka sedar, fast action membuahkan fast result, sementara slow action bukannya membuahkan slow result tapi no result.

Itu yang berlaku pada lelaki kedua.

Para pembaca budiman,
Mari kita mencontohi Ukasyah. Mari kita segerakan apa yang patut disegerakan. Mari kita ‘bertamu’ ke rumah Tuhan saat Dia sedang membuat ‘open house’. Dan ia bermula dengan fast action ke arah
itu.

Percayalah, doa yang disertai dengan azam bersungguh & tindakan fast action pasti akan dibalas dengan fast result dari Tuhan. Percayalah & bertindaklah, sebab selama ini begitulah cara Tuhan melayani kita : layanan tahap Ar-Rahman & Ar-Rahim. Full of love.

[ Sumber : Buku Umrah ke Langit, Umrah Ke Laut ]

Selamat menyambut kedatangan bulan Ramadhan, moga kisah di atas menjadi pemangkin semangat untuk kita sentiasa berlumba-lumba dalam membuat kebaikan. Insya-ALLAH.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...