Monday 29 May 2017

Harga barang naik bulan puasa

Ab. GHANI (kiri) bertanya sesuatu kepada seorang peniaga ayam di Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu semalam.


KOTA BHARU – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Kelantan mengesahkan harga beberapa barangan mentah termasuk daging, ayam dan ikan semakin mahal pada bulan Ramadan berbanding sebelum ini.

Pengarah KPDNKK Kelantan, Datuk Ab. Ghani Harun berkata, pihaknya mendapati terdapat peningkatan beberapa harga barangan mentah termasuk da­ging, ayam dan ikan yang dikesan berlaku di negeri ini.

“Penentuan harga barangan yang semakin mahal mempunyai hubung kait dengan agensi lain dan kenaikan harga barangan tersebut tidak sepatutnya menjadi tanggungjawab KPDNKK semata-mata.

“Jika ada kenaikan harga barangan keperluan harian mesti ada agensi lain turut memantau iaitu seperti bekalan ikan di bawah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia, daging di bawah Jabatan Perkhidmatan Veterinar manakala sayur-sayuran serta buah-buahan tertakluk di bawah Lembaga Pemasaran Kemajuan Pertanian Persekutuan,” katanya.

Ab. Ghani berkata demikian selepas beliau bersama beberapa pegawai dan anggota KPDNKK melakukan pemeriksaan harga barangan di Pasar Siti Khadijah di sini semalam.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...