Wednesday 3 May 2017

Telefon pintar semak status muflis

SEMAKAN status kebankrapan mana-mana individu boleh dibuat menerusi telefon bimbit mulai 11 Mei ini.

PUTRAJAYA – Jabatan Insolvensi Malaysia memperkenalkan aplikasi MyDI yang boleh digunakan untuk membantu orang ramai menyemak status keban­krapan mana-mana individu melalui telefon pintar mulai 11 Mei ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata, aplikasi itu akan dapat membantu orang awam berurusan dengan jabatan itu secara online sekali gus meningkatkan penyampaian perkhidmatan kerajaan kepada pelanggan. 

Beliau berkata, menerusi perkhidmatan itu majikan juga boleh memeriksa status kebankrapan bakal pekerja dan institusi yang memberi pinjaman kewangan.

Menurutnya, ibu bapa pula boleh memeriksa status kebankrapan bakal menantu mereka hanya dengan menggunakan aplikasi MyDI.

“Dengan adanya kemudahan ini, orang ramai tidak perlu lagi datang ke pejabat atau menghubu­ngi Jabatan Insolvensi Malaysia untuk mengetahui status kebankrapan mereka kerana ia boleh dibuat dengan menggunakan aplikasi pada te­lefon pintar,” katanya.

Beliau berkata pada sidang akhbar selepas pelancaran aplikasi MyDI dan Jelajah Rang Undang-Undang (RUU) Kebankrapan (Pindaan) 2016 di Dewan Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang Jabatan Perdana Menteri di sini semalam.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...