Friday 22 July 2016

Wujudkan semula ISA banteras IS

Dr. Nasharuddin Mat Isa
KUALA LUMPUR – Kerajaan digesa mewujudkan semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dalam usaha mengekang ancaman negara terutama daripada militan Islamic State (IS).

Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global, Dr. Nasharuddin Mat Isa berkata, ancaman IS adalah sesuatu yang benar manakala mangsanya tidak mengenal bangsa, agama­ atau parti politik.

Katanya, ISA mempunyai skop yang lebih luas berban­ding Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA), Akta Pencegahan Jenayah 1959 (POCA), Akta Pencegahan Ke­ganasan (POTA) yang ada kini.

“ISA bukan mengenai tahan tanpa bi­cara. Sebaliknya, peruntukan dalam akta terbabit boleh dikemas kini bagi menyekat penyebaran fahaman yang mengajak kepada keganasan,” katanya ketika ditemui selepas sidang khas Ancaman Daesh (IS) Bertapak di Malaysia di Dewan Besar Utusan Melayu di sini semalam.

Sidang khas anjuran Majlis Perundingan Melayu (MPM) dan Kumpulan Utusan yang berlangsung selama dua jam itu dipengerusikan Pengerusi Biro Keselamatan MPM, Tan Sri Shamsuri Arshad.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...