Saturday 30 July 2016

Crimea sertai Rusia

Orang ramai mengambil bahagian dalam perhimpunan di bandar Yalta,dua tahun selepas Putin menandatangani perjanjian perpisahan Crimea dari Ukraine.
MOSCOW - Presiden Rusia, Vladimir Putin menandatangani satu dekri menggabungkan Semenanjung Crimea yang dipisahkan dari Ukraine dan menyertai semula Moscow dua tahun lalu, ke rantau selatan negara itu.

Laporan Press TV mengatakan dalam dekri tersebut, beliau turut melantik Vladimir Vasilyavich Ustinov sebagai pesuruhjaya presiden di Bahagian Persekutuan Selatan.

Dekri itu bagaimanapun menimbulkan kemarahan Ukraine, dan Duta Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Volodymyr Yelchenko menolak perintah berkenaan selain menyifatkannya sebagai tidak sah dan batal.

Yelchenko seterusnya mengedarkan kenyataan draf menggesa 15 anggota Majlis Keselamatan (UNSC) untuk menyatakan kebimbangan ke atas keputusan Putin dan menegaskan beliau supaya menghormati kedaulatan, kemerdekaan serta keutuhan wilayah Ukraine.

Bagaimanapun, Yelchenko  menjangkakan kenyataannya bakal disekat kerana Rusia merupakan salah sebuah daripada lima negara yang mempunyai kuasa veto dalam UNSC.

Crimea mengisytiharkan kemerdekaan dari Ukraine pada 17 Mac 2014 dan secara rasmi memohon menjadi sebahagian daripada Rusia susulan referendum sehari sebelum itu.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...