Friday 29 July 2016

Tarik balik larangan bawa 1.5 juta pekerja Bangladesh?


SELEPAS tertangguh selama enam bulan, akhirnya larangan membawa masuk 1.5 juta pekerja asing dari Bangladesh dipercayai telah ditarik balik.  

Sumber dalaman yang diperoleh China Press memberitahu, kerajaan akan hanya membenarkan pekerja Bangladesh yang dibawa masuk itu terlibat dalam tiga sektor, iaitu pembuatan, pembinaan dan perladangan serta senarai mereka dimasukkan ke dalam negara sumber.

Difahamkan, Kementerian Dalam Negeri akan mengeluarkan arahan tersebut dalam tempoh dua minggu ini .

Persetujuan ini dikatakan adalah antara kerajaan dengan kerajaan (G to G) dan tidak lagi diuruskan melalui agensi pekerja asing. Ini bermakna pihak majikan selepas ini perlu menanggung levi pekerja asing asing.

Pada Februari tahun ini, Kerajaan Malaysia dan Bangladesh telah menandatangani perjanjian persefahaman untuk membawa masuk 1.5 juta pekerja Bangladesh ke negara kita dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Bagaimana pun, perjanjian tersebut dikatakan telah terbatal tidak sampai 24 jam sekali gus menyebabkan banyak sektor seperti pembinaan dan pembuatan menghadapi masalah kekurangan tenaga pekerja yang serius.

Akhbar itu menulis lagi, dalam tempoh enam bulan yang lalu, pelbagai pihak termasuk persatuan perindustrian dan perladangan telah mengadakan perbincangan dengan Kementerian Dalam Negeri dan beberapa kementerian yang berkaitan mengenai masalah yang dialami mereka.

Difahamkan, di kawasan industri Bakri, Muar, sebanyak 14 kilang perabot telah ditutup akibat kekurangan tenaga pekerja asing sepanjang tempoh pembekuan pekerja asing.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...