Monday 25 July 2016

Banteras 'ulat' campur tangan jual rumah lelong


KETIKA kemelut kegawatan ekonomi, harga rumah yang melonjak, kehidupan mendesak, sewa tinggi serta kos hidup meningkat, ramai daripada kita yang mencari rumah lelong untuk dijadikan tempat tetap berteduh sekeluarga. 

Rumah lelong adalah satu daripada cara untuk mendapatkan harga yang agak murah berbanding harga pasaran iaitu 30 peratus lebih murah bergantung kepada keadaan serta lokasi rumah. 

Akibat kegagalan pembeli membuat bayaran bulanan kepada institusi kewangan, maka rumah yang dibeli akan dibuka untuk lelongan awam. Keinginan membeli rumah lelong bukan hanya kerana harganya agak murah, tetapi juga kewujudan aset yang telah sedia ada. Untuk membeli rumah yang masih dalam pembinaan, dikhuatiri rumah tidak siap, terbengkalai atau gagal mendapatkan sijil layak menduduki (CF). 

Jadi, pilihan lain adalah rumah lelong yang sememangnya sudah ada fasiliti, cuma sesetengahnya perlukan penambahbaikan. 

Menangguk di air keruh 


Cuma, apa yang menyedihkan, ada yang sanggup menangguk di air keruh mengambil kesempatan ketika pembeli jerih mencari lima atau 10 peratus untuk dijadikan deposit. 

Mereka ini dikenali sebagai 'ulat lelong' yang sengaja berlagak sebagai pembida hanya untuk menaikkan harga simpanan kepada harga lebih tinggi. Ada juga ulat yang dilantik sebagai ejen untuk menaikkan harga rumah lebih daripada harga pasaran. 

Keadaan ini akan mengakibatkan pembeli yang tulus hati dan betul-betul memerlukan rumah, gagal untuk membida harga yang tinggi. Paling menyedihkan apabila ulat ini meminta pembida tulus supaya membayar sejumlah wang sekiranya mahu mereka menarik diri daripada bidaan. Jika tidak, mereka akan terus membida dan sekali gus menaikkan harga rumah lebih daripada harga pasaran.

Ini hanya akan menguntungkan pihak institusi kewangan. Keadaan ini amat mendukacitakan kerana tiada sebarang kawalan atau peraturan untuk melindungi pembida tulus. Selain ulat lelong, pembida yang berjaya membeli rumah akan berdepan dengan kedegilan pemilik rumah terdahulu. 

Ini banyak berlaku apabila mereka enggan mengosongkan premis seperti yang diarahkan oleh pihak bank. Sekali lagi, urusan mengosongkan premis ini terletak di bahu pembeli. Ini boleh mencetuskan kemarahan pembeli dan pemilik rumah terbabit. 

Pada tahap ini, pihak bank hanya lepas tangan. Keadaan ini akan membawa keburukan. Tanpa campur tangan pihak berkuasa, kemungkinan boleh mengakibatkan perbalahan, sekali gus jenayah kebencian yang boleh menyebabkan kecederaan.

Bakal pembeli diminta memeriksa sendiri premis yang mungkin mengundang bahaya. Kemungkinan premis dihuni oleh pemilik asal atau 'pemilik tak sah' seperti sarang penagih. Rumah dijual adalah bersyarat dalam keadaan seperti sedia ada. Pembeli bakal terbeban dengan kos mengejut selepas pembelian. Keadaan penyelenggaraan rumah yang teruk serta tidak layak untuk diduduki mungkin mengundang masalah baharu kepada pembeli. 

Ini belum termasuk hutang penyelenggaraan, cukai tanah atau pintu tertunggak dan sebagainya. Ini semua bakal ditanggung oleh pembeli rumah lelong. Artikel ini ditulis bukan untuk mematahkan semangat bakal pembida rumah lelong, bahkan untuk mencadangkan polisi atau peraturan demi kebaikan pembida/pembeli dan pengguna institusi kewangan. Berikut adalah beberapa cadangan yang sekadar pandangan, mungkin mampu untuk dipertimbangkan pihak berkenaan untuk tindakan susulan jika didapati wajar dan baik. 

Campur tangan pihak berkuasa 


Pertama, bidaan untuk sesebuah aset hanya boleh dibuat oleh syarikat pembida berdaftar. Orang awam yang berminat untuk membeli aset itu, akan berdaftar dengan syarikat terbabit dan bidaan akan dibuat bagi pihak mereka. 

Pembida yang berminat harus dihalusi rekod perumahan dan keupayaan membeli rumah berkenaan. Ini akan menutup peluang ulat meminta sejumlah wang daripada pembida awam untuk menarik diri. Di sesetengah negara maju, hanya syarikat pembida berdaftar dibenarkan untuk membida aset lelongan.

Kedua, perlu campur tangan pihak berkuasa ketika pemeriksaan premis atau ketika pengosongan premis dibuat demi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini. 

Ketiga, diunjurkan supaya bidaan yang melebihi harga simpanan (reserve price), digunakan untuk menyelesaikan hutang tertunggak seperti bil elektrik, bil air, cukai pintu, tanah, bil masuk eletrik dan air dan sebagainya. Tidaklah segala-galanya dibebankan ke atas pembeli baharu. 

Terakhir, kebanyakan deposit akan terhapus sekiranya pinjaman tidak lulus. Diunjurkan supaya wang ini dikembalikan kepada pembeli. 

Penulis adalah Profesor Madya di Fakulti Undang-Undang, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...