Monday 25 July 2016

PRN, PRK: Satu persamaan warga kota...

Ir Khairil Nizam Khiruddin
KUALA LUMPUR - Ketua Pemuda Pas Wilayah Persekutuan, Ir Khairil Nizam Khiruddin menyifatkan senario politik yang dizahirkan dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) dan Pilihan Raya Kecil (PRK) lalu tidak sama dengan suasana politik di kawasannya.

“Kita tidak tahu bagaimana bacaan semasa di peringkat masyarakat bandar berkenaan senario politik sekarang . Apa yang berlaku di Sarawak, Sungai Besar, Kuala Kangsar adalah demografi politik yang berbeza.

“Politik di Wilayah Persekutuan tidak sama dengan kawasan lain kerana di sini, cepat dan dinamik,” katanya ketika ditemui pada majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Dewan Pemuda Pas dan Pasti Wilayah Persekutuan, semalam.

Dalam PRN Sarawak dan dua PRK di Kuala Kangsar serta Sungai Besar yang lalu, Pas gagal mendapatkan sebarang kerusi.

Dalam pada itu, menurut Khairil Nizam yang juga Naib Ketua Pemuda Pas Pusat, pihaknya telah menjalankan kajian bagi mencari strategi terbaik untuk menambah sokongan kepada sayap parti Islam itu.

“Jadi, dengan senario-senario politik baharu ini terutama sekali dengan pergolakan dalam Umno dan keputusan dua PRK baru-baru ini serta RUU 355 juga memainkan peranan di mana kami mengadakan kajian berkenaan populariti dan penerimaan rakyat terhadap Pemuda Wilayah.

“Kita akan bengkelkan dalam bulan depan. Daripada dapatan itu, kita akan pastikan ada strategi-strategi yang menarik untuk memastikan sokongan kepada kita bukan mengambil kembali sokongan sebaliknya menambah sokongan.

“Tapi apa yang kita pasti, warga kota ada satu persamaan, mereka tidak suka Umno sebab Umno menekan kehidupan mereka,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...