Wednesday 17 February 2016

Kenapa Allah SWT Pilih Nabi Isa Untuk Membunuh Dajjal


Pada akhir zaman akan datang seorang makhluk yang selalu berusaha untuk menyesatkan seluruh umat manusia, makhluk ini bernama Dajjal dan akan dibinasakan oleh Nabi Isa a.s, Kenapa Allah SWT Pilih Nabi Isa Untuk Membunuh Dajjal? Mengapa bukan yang lainnya? Jika Nabi Isa turun kembali ke bumi untuk membunuh Dajjal maka Nabi yang terakhir bukanlah Nabi Muhammad s.a.w, benarkah demikian?


Kenapa Allah SWT Pilih Nabi Isa Untuk Membunuh Dajjal? Inilah Jawapannya!

Dalam hadis sahih telah diberitakan bahawa kelak pada akhir zaman Nabi Isa akan turun semula untuk membunuh Dajjal yang telah menyesatkan seluruh umat manusia. Dengan demikian, apakah bermakna bahawa Nabi Muhammad bukanlah Nabi yang terakhir? Jawapannya tidak. Nabi Muhammad adalah Nabi terakhir umat Islam dan tidak akan ada lagi Nabi lain yang akan muncul selepas Nabi Muhammad. Kemunculan semula Nabi Isa bukanlah sebagai Nabi yang akan membawa ajaran yang baru, melainkan sebagai pengikut Nabi Muhammad SAW dan beliau telah memikul tugas untuk membunuh Dajjal.

Kenapa Allah SWT memilih Nabi Isa untuk membunuh Dajjal? Kemunculan Nabi Isa kelak di akhir zaman telah dijelaskan secara teliti dalam hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Bukhari. Dalam hadis Nabi itu telah dijelaskan bahawa kelak Isa Ibnu Maryam akan turun kembali ke bumi untuk menegakkan kebenaran dan menjadi hakim yang adil, dia akan mematahkan salib-salib, menghentikan jizyah, membunuh babi-babi yang ada, memberikan harta dalam jumlah yang sangat besar sehingga tidak akan ada seorang manusia pun yang akan mau menerima harta itu.

Nabi Isa turun ke bumi untuk yang kedua kalinya di menara putih Damsyik. Hal ini juga telah dijelaskan secara jelas dalam hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Sahih Muslim. Dalam hadis telah disebutkan bahawa Isa akan diturunkan semula di atas menara putih Damsyik dan kedua tangannya akan memegang bahu kedua malaikat yang mendampinginya. Nafas Isa tidak boleh dicium oleh orang-orang pengikut Dajjal dan Isa akan mencari serta membunuh Dajjal di pintu Lud. Setelah berjaya membunuh Dajjal, Isa pergi untuk mendatangi suatu kaum yang dilindungi oleh Allah dari Dajjal dan dia menceritakan kepada kaum yang dilindungi Allah itu akan darjat mereka kelak di syurga.

Kenapa Allah pilih Nabi Isa untuk hancurkan Dajjal? Kemunculan Isa di bumi ini adalah untuk memimpin umat manusia ke jalan yang benar. Isa akan muncul kedua kalinya sebagai pengikut Nabi Muhammad. Hal ini telah dijelaskan dalam hadis Nabi s.a.w iaitu selepas berjaya membunuh Dajjal, Isa akan pergi ke Al-Quds dan dia akan solat di belakang seorang imam/khalifah muslim. Tidak hanya itu saja, Isa akan mematahkan seluruh salib yang ada di dunia ini, membunuh babi, dan menghapuskan jizyah. 

Dari Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Demi Allah yang jiwaku berada di tangan-Nya, sesungguhnya telah dekat masa Isa anak Maryam akan turun di tengah-tengah kamu. Dia akan menjadi hakim yang adil, akan dihancurkannya salib, dibunuhnya babi, dihapuskannya pajak dan kekayaan akan melimpah ruah, sehingga tidak seorang pun lagi yang bersedia menerima pemberian.” Sahih Muslim [No: 0127] 

Dari Jabir bin Abdullah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Akan senantiasa ada hingga hari kiamat, segolongan umatku yang berjuang menegakkan kebenaran dan mereka pasti menang.” Kata Nabi saw selanjutnya : “Sementara itu Nabi Isa a.s akan turun ke tengah-tengah umat. Lalu pemimpin-pemimpin mereka berkata kepadanya, ‘Sudilah Anda solat dan menjadi pemimpin kami.’ Jawab Nabi Isa a.s, ‘Tidak! Masing-masing kamu boleh menjadi pemimpin bagi yang lain, selaku suatu kehormatan yang dilimpahkan Allah kepada umat ini.” Sahih Muslim [No: 0128]


Kemunculan kembali Isa ini untuk menepati janjinya kepada umat Kristian dan Yahudi. Dalam kitab mereka telah tertulis bahawa akan datang seorang juru selamat atau sang messiah pada akhir zaman untuk mendirikan kerajaan Tuhan. Nabi Isa kembali untuk menepati janjinya dan Dia adalah sang messiah itu yang akan mendirikan kerajaan Tuhan, iaitu kerajaan Allah, sehingga kelak semua umat manusia akan memeluk agama Islam. Inilah kisah Nabi Isa A.S. membunuh Dajjal dan menjadi hakim adil yang akan membawa seluruh umat manusia ke jalan yang benar.

Walau bagaimanapun, terdapat segolongan besar orang Kristian dan Yahudi akan mengikuti Dajjal (Anti-Christ). Hal ini kerana, mereka menyangka Dajjal ialah juru selamat dan sang messiah yang sebenar seperti dijanjikan dalam kitab suci mereka.


Menurut hadis Nabi, Isa a.s akan memimpin umat manusia dalam tempoh waktu 40 tahun lamanya dan pada masa itu tidak akan ada lagi agama lain selain agama Islam. Itulah beberapa maklumat ringkas mengenai jawapan "Kenapa Allah SWT Pilih Nabi Isa Untuk Membunuh Dajjal."

Wallah hu a'lam .

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...