Wednesday 4 January 2017

Pegawai kanan kerajaan pelihara perempuan simpanan

Hasil risikan SPRM mendapati terdapat segelintir pegawai kanan kerajaan bermain golf bersama kontraktor dan pembekal di luar negara.
PUTRAJAYA – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan wujud segelintir pegawai kanan Persekutuan dan negeri bertindak membawa kesemua kakitangan pejabatnya bermain golf di luar negara bersama pihak yang mempunyai kepentingan dalam urusan perniagaan.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Azam Baki (gambar kecil) berkata, pihaknya berjaya mengesan perkara itu berdasarkan hasil risikan menerusi tindak-tanduk pergerakan mereka yang sering ke luar negara.

Azam berkata, petunjuk yang digunakan oleh pihaknya bagi mengenal pasti penjawat awam terlibat dengan rasuah ialah mereka kerap ke luar negara, memiliki perempuan simpanan dan gaya hidup mewah termasuklah bermain golf.

“Meskipun bermain golf di luar negara tidak salah, tetapi yang menjadi kesalahan adalah apabila aktiviti ini melibatkan kontraktor dan pembekal yang mempunyai kaitan dengan urusan rasmi.

“Kita mempunyai maklumat risikan berhubung perkara itu dan ia bukan hanya melibatkan pegawai kerajaan persekutuan tetapi juga pegawai peringkat negeri, daerah dan pihak berkuasa tempatan,” katanya dalam wawancara khas bersama saluran radio dalam talian, MACC.fm, di sini semalam.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...