Monday 2 January 2017

32 kes potong cincin pada zakar


KUALA LUMPUR – Walaupun perbuatan menyarung cincin pada kemaluan lelaki bagi tujuan seks mengundang padah, namun masih ramai yang me­lakukannya.

Statistik Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur menunjukkan 80 peratus atau 32 daripada 40 kes yang dilaporkan dalam tempoh tiga tahun membabitkan khidmat bantuan pemotongan cincin pada kemaluan lelaki.

Daripada jumlah itu, sebanyak 20 peratus iaitu lapan kes sahaja membabitkan pemotongan cincin pada jari di tangan.

Ketua Pusat Gerakan Operasi Bomba Kuala Lumpur, Samsol Maarif Saibani (gambar kecil) berkata, pelbagai jenis cincin digunakan termasuk jenis besi, logam dan aluminium menyebabkan pihak bomba mengalami kesukaran untuk memotong cincin berkenaan.

Katanya, teknik pemotongan menjadi lebih sukar apabila cincin yang tebal dan keras itu disarungkan pada kemaluan lelaki berikutan keadaan struktur zakar itu tidak bertulang berbanding jari di tangan.

“Pada 2014 sebanyak 10 kes membabitkan khidmat potong cincin dilaporkan dan diikuti dengan 22 kes bagi tahun 2015 dan terbaru tahun 2016 sebanyak lapan kes.

“Rata-rata mangsa mementingkan keseronokan diri sendiri tanpa memikirkan kesakitan yang bakal ditimpa khususnya ketika kerja-kerja pemotongan cincin itu dilakukan di mana mereka perlu menahan kesakitan berjam-jam,” katanya dalam satu kenyataan akhbar semalam.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...