Friday 13 January 2017

Jumlah pegawai penyiasat polis perlu ditambah

KETUA Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria.

PUTRAJAYA: Jumlah pegawai penyiasat di Jabatan Siasatan Jenayah Polis Diraja Malaysia (PDRM) perlu ditambah bagi meningkatkan kecekapan penyiasatan sekali gus mempercepatkan perbicaraan kes jenayah di mahkamah. 

Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria, berkata kesulitan timbul apabila seorang pegawai penyiasat perlu menghadiri perbicaraan untuk lebih daripada satu kes dalam masa yang sama.

Katanya, perkara seumpama itu kebanyakannya berlaku di Selangor, yang mana seorang Pegawai Penyiasat perlu menghadiri sehingga tiga perbicaraan kes jenayah di mahkamah berbeza serta perlu menyelesaikan tugas siasatan. 

"Sehubungan itu, saya berharap PDRM khususnya Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor mengambil perhatian berhubung isu ini dan menambah bilangan Pegawai Penyiasat yang bertugas. 

"Kita cuba untuk mempercepatkan perbicaraan kes, tetapi beberapa kekangan dihadapi. Bukan saja pengawai penyiasat kurang malah pegawai kimia dan peguam yang mengendalikan kes jenayah juga tidak ramai," katanya pada sidang media selepas menghadiri Majlis Pembukaan Tahun Perundangan 2017 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, hari ini. 

Selain itu, katanya jumlah pegawai kimia yang bertanggungjawab membuat analisis bagi kes jenayah di mahkamah juga harus ditambah kerana berlaku pertindihan kes seperti mana pegawai penyiasat.

Dalam pada itu, beliau turut mengakui faktor kekurangan peguam yang mengendalikan kes jenayah juga kurang menyebabkan perbicaraan kes jenayah mengambil masa yang lama justeru mencadangkan supaya Majlis Peguam memainkan peranan menggalakkan lebih ramai peguam muda menceburi bidang itu.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...