Friday 6 May 2016

Tentera Hamas-Israel kembali bertempur

KELIHATAN asap yang berkepul di udara selepas serangan udara Israel di Rafah, semalam.
BANDARAYA GAZA: Tentera Israel dan pejuang Hamas bertempur buat kali pertama sejak insiden berdarah 2014 dengan Zionis didakwa menceroboh Wilayah Gaza. 

Sayap bersenjata Hamas, Briged Ezzedine al-Qassam, menuduh tentera Israel menceroboh wilayah itu dan berkata, mereka bersedia untuk bertindak balas. 

"Kami tidak akan sama sekali membenarkan sikap agresif pihak lawan berterusan," kata kumpulan berkenaan. Menurut sumber keselamatan dan perubatan, serangan semalaman oleh tentera Israel terkena empat sasaran di Gaza dengan empat orang cedera, tiga daripada mereka kanak-kanak.

Sementara itu, tentera Zionis mendakwa terowong kedua merentas sempadan digunakan kumpulan militan. Jurucakap tentera, Peter Lerner mendakwa dalam tempoh 24 jam lalu mereka berdepan sekurang-kurangnya enam insiden membabitkan serangan Hamas ke atas aktiviti IDF.

Beliau berkata, Zionis menyerang balas dalam konfrontasi yang disifatkan yang pertama antara tentera Israel dan pejuang Hamas sejak perang terakhir di Gaza pada 2014. 

Menurut saksi, pertempuran antara pejuang Palestin dan tentera IDF berterusan di timur Rafah di selatan Semenanjung Gaza, petang semalam. - AFP

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...