Friday 20 May 2016

Pahang pernah dihuni dinosaur

Inilah fosil gigi dinosaur herbivor yang dijumpai sekumpulan penyelidik UM di satu lokasi di kawasan pedalaman Pahang pada 2014.
KUANTAN – Kerajaan ne­geri Pahang mengesahkan terdapat kesan pe­nemuan fosil dinosaur di negeri itu seperti yang sering diperkatakan beberapa tahun lalu, namun belum bercadang untuk mengisytiharkan di mana lokasi­nya.

Pengerusi Jawatankuasa Pelanco­ngan dan Kebudayaan negeri, Datuk Seri Mohd. Sharkar Shamsudin berkata, kesan penemuan fosil dinosaur itu telah disahkan oleh beberapa pakar dari dalam dan luar negara termasuk beberapa kajian berkaitan turut dijalankan.

“Pihak berkenaan juga telah memberikan taklimat, namun kerajaan negeri belum berhasrat untuk mengisyti­harkan hasil kajian terma­suk mendedahkan di mana kawasan pe­nemuan itu.

“Kesan penemuan ini masih memerlukan beberapa kajian yang mendalam,” katanya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Datuk Mohamed Arifin Awang Ismail (BN-Chenor) yang ingin tahu bila kerajaan negeri bercadang untuk mengisytiharkan hasil kajian serta lokasi kesan penemuan tersebut. -KOSMO!

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...