Friday 18 March 2016

Tukang Gantung, Sebat Paling ‘Lejen’

KUALA LUMPUR – Sebut saja hukuman gantung, ramai yang berasa gerun namun bagaimana pula jika bertugas sebagai tukang gantung?

Menurut bekas wartawan Utusan Malaysia, Syahril Abd Kadir, tukang gantung bukanlah satu jawatan yang diimpikan oleh mana-mana pegawai di Jabatan Penjara Malaysia (Penjara) kerana ia dilihat sebagai satu tugas yang cukup mencabar, baik dari segi fizikal mahupun spiritual.

Malah Syaril yang pernah beberapa kali berjumpa dan menemurah ‘tukang gantung’ ini berkata, adakala pihak Penjara sendiri ‘pening kepala’ untuk mencari pegawai dan anggotanya yang sanggup menyandang jawatan paling menggerunkan yang dinamakan Pegawai Tugas Khas ini.

“Pagi ini aku nak bercerita mengenai tukang gantung, jawatan paling ngeri yang ada di Malaysia, mahupun seluruh dunia rasanya.

“Aku difahamkan, adakalanya Jabatan Penjara Malaysia pun ‘pening kepala’ untuk mencari pegawai dan anggotanya yang sanggup untuk melakukan tugas yang cukup mencabar mental ini.

Namun begitu, nak tak nak ‘jawatan’ itu perlu diisi dan yang pasti, bukan calang-calang orang yang boleh melaksanakan hukuman berat tersebut,” katanya di laman media sosialnya sebentar tadi.

Menurut Syahril lagi, salah seorang ‘tukang gantung’ yang pernah beliau ditemui ialah bekas Pengarah Penjara Marang, Tuan Abd Latiff Hussain.

“Antara ‘tukang gantung’ yang pernah dilahirkan oleh Jabatan Penjara Malaysia adalah Tuan Abd Latiff Hussain yang sudah pun bersara sekitar tahun 1995 dengan jawatan terakhirnya adalah Pengarah Penjara Marang.

“Beliau pernah ditanya seorang wartawan yang menemubualnya lebih 20 tahun lalu tentang berapa ramai banduan yang telah beliau gantung sampai mati? Latiff yang ketika bertugas sebagai pegawai di Penjara Taiping hanya menjawab: ” Jumlah banduan yang telah saya gantung mungkin LEBIH daripada apa yang anda bayangkan! ” tulisnya lagi.

Syaril turut menyifatkan Abd Latiff sebagai seorang pegawai penjara paling ‘lejen’ (lagend) kerana selain bertugas sebagai ‘tukang gantung’ beliau turut diberi tugas untuk melakukan hukuman sebat ke atas banduan.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...