Friday 16 December 2016

Pelaburan ASB bantu bina kekayaan


RAMAI yang melabur kerana mengharapkan pulangan yang diterima daripada sesuatu pelaburan itu dapat membantu mereka membina kekayaan, sehingga ada yang mudah percaya apabila dijanjikan pulangan luar biasa. Sebenarnya di negara ini, ada banyak peluang pelaburan yang boleh dimanfaatkan untuk membina kekayaan, namun kurangnya ilmu menyebabkan ramai yang akhirnya menanggung kerugian.

Dengan adanya ilmu pelaburan, sudah pasti lebih mudah untuk kita memahami sama ada pelaburan yang disertai mampu memberi pulangan sewajarnya atau boleh menyebabkan kita menanggung kerugian.

Justeru, perkara pertama yang perlu kita fahami apabila ingin melabur ialah kaitan antara risiko dan pulangan, di mana kebiasaannya lebih tinggi risiko yang perlu ditanggung, lebih tinggilah pulangan yang boleh diharapkan.

Risiko kehilangan pelaburan sememangnya tidak dapat dielakkan, lebih-lebih lagi apabila pelaburan berkenaan menjanjikan pulangan yang tinggi, seperti pelaburan dalam pasaran saham.

Sebagai contoh, ramai yang menikmati keuntungan daripada peningkatan modal daripada pasaran saham, namun menanggung kerugian besar apabila berlakunya Krisis Kewangan Asia pada 1997 menyebabkan Indeks Bursa Malaysia jatuh sebanyak 856 mata, paras terendahnya sejak 1993. Hubung kait antara risiko dan pulangan ini merupakan satu konsep umum yang wajar difahami sebelum seseorang itu membuat keputusan untuk melabur.

Selain pasaran saham, ada pelbagai jenis pelaburan yang memberi  ngan yang wajar dan memadai dengan risiko yang perlu ditanggung seperti deposit tetap, unit amanah, bon, komoditi, pasaran wang dan sebagainya. Deposit tetap, biasanya berisiko rendah dan memberi pulangan sekitar 3 hingga 4 peratus bergantung kepada tempoh simpanan, manakala unit amanah secara umumnya berisiko sederhana dan memberi pulangan yang sederhana.

Namun, di negara ini wujudnya unit amanah unik yang tiada di negara lain iaitu Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan unit amanah seumpamanya yang di tawarkan oleh Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB).

Keunikan ASB dan unit amanah harga tetap ASNB yang lain ialah ia ditawarkan pada harga tetap iaitu RM1 seunit berbanding unit amanah lain yang harga jualannya berubah setiap hari. Selain berharga tetap, pelabur juga boleh melabur dan mengeluarkan pelaburan pada bilabila masa menyebabkan ASB dianggap sama seperti simpanan biasa dalam bank.

Namun, sejak dilancarkan pada 1990, ASB memberi pulangan sekitar lapan peratus setahun ber ba nd i ng simpanan bank yang memberi pulangan antara satu hingga dua pe ratus sahaja.

Walaupun kebelakangan ini pulangan yang diberikan ASB dikatakan menurun dari setahun ke setahun, namun ia sebenarnya masih kompetitif dan menguntungkan serta selari dengan prestasi ekonomi semasa. 

Jika dibandingkan dengan kadar pinjaman asas (BLR), pada 1993 ASB memberi pulangan sebanyak 9 sen sunit dan bonus sebanyak 4.5 sen seunit ketika BLR berada pada paras 9.5 peratus, manakala pada 2013, ketika BLR berada pada kadar 6.7 peratus, ASB memberi pulangan sebanyak 7.0 peratus seunit dan bonus seba nyak satu sen seunit.

ASB juga secara konsisten memberi agihan pendapatan yang lebih baik berbanding kadar inflasi negara, membolehkan pelabur terus melindungi nilai wang mereka daripada mengecil akibat inflasi.

Sebagai sebuah dana unit amanah yang mana pengurus dananya melabur dalam portfolio pelaburan yang terdiri daripada pasaran saham, tunai, dan lain-lain, sudah pastinya keupayaan ASB memberi pulangan bergantung kepada prestasi ekonomi di dalam dan luar negara selain situasi politik semasa.

Sehubungan itu, pemegang unit ASB sewajarnya menyedari bahawa pulangan pelaburan mereka dalam ASB juga akan ada naik dan turunnya. Penganalisis berkata, apabila membuat perbandingan untuk prestasi pulangan ASB, sewajarnya ia dibuat dengan deposit tetap atau simpanan tetap yang mempunyai ciriciri yang hampir sama.

“Adalah tidak wajar pelabur mengharapkan ASB terus memberi pulangan tinggi tanpa menghiraukan prestasi ekonomi semasa. Di sinilah pentingnya ilmu pelaburan kerana sekiranya kita mengeluarkan pelaburan daripada ASB berdasarkan pulangan ASB yang kita anggap turun dari tahun ke tahun, kita sebenarnya telah membuat kesilapan dalam pelaburan.

“Selagi pulangan ASB lebih tinggi berbanding deposit tetap dan lebih baik berbanding inflasi, pelabur sebenarnya masih meraih untung, kerana modal pelaburan mereka kekal tidak terjejas,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...