Friday 16 December 2016

Bashar menang kerana Syiah

PEJUANG kumpulan penentang kerajaan Syria melepaskan tembakan senjata anti-pesawat di timur laut Aleppo.
BEIRUT – Apabila pejuang-pejuang kumpulan penentang melancarkan cubaan terakhir mematahkan kepungan ke atas bandar Aleppo pada Oktober lalu, mereka dikalahkan oleh militia Syiah Hizbollah dari Lebanon dan bukannya tentera Syria.

Usaha terakhir untuk menguasai Aleppo minggu ini turut menyaksikan beratus-ratu militia Syiah Iraq terbunuh dalam pertempuran selama dua hari, kata komander sebuah kumpulan lain yang berjuang bagi pihak Presiden Syria, Bashar Al-Assad.

Malah, militia Syiah Iraq terus bertempur di barisan hadapan bersama pejuang Hizbollah beberapa jam sebelum Aleppo jatuh ke tangan Bashar.

Sementara itu, pejabat hak asasi manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berkata, tentera Syria dan militia Iraq telah membunuh sekurang-kurangnya 82 penduduk awam di Aleppo selepas menawan bandar kedua terbesar Syria itu.

Situasi itu menunjukkan militia Syiah dari luar negara menjadi tonggak kekuatan Bashar untuk mendapatkan kemenangan terbesarnya di Aleppo.

Sumber kumpulan penentang pula memberitahu, bulan-bulan terakhir kepungan Bashar ke atas Aleppo menyaksikan mereka menawan ramai pejuang Syiah tanpa seorang pun askar Syria.

Selain bantuan pejuang


Syiah dari negara lain, serangan udara Rusia juga menjadi faktor penting dalam menentukan kemenangan Bashar.

Serangan udara bertubi-tubi oleh Moscow membolehkan tentera Bashar meneruskan kepungan ke atas kawasan yang dikuasai kumpulan penentang di timur Aleppo, melemahkan mereka dan seterus­nya menawan bandar penting itu.

Dalam perkembangan terbaharu semalam, militia Syiah melepaskan tembakan ke arah konvoi penduduk awam yang baru bersiap sedia untuk me­ninggalkan Aleppo, mengakibatkan seorang terbunuh. – Reuters

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...