Monday 26 December 2016

Pakatan Harapan tiada pilihan

Mat Suhaimi Shafiei

SHAH ALAM - Kerjasama politik melibatkan semua parti perlu terus dimantapkan.

Adun Sri Muda, Mat Suhaimi Shafiei berkata, ia juga mesti diuruskan dengan kadar segera dan dimeterai bersama semua parti.

"Itulah harapan kebanyakan rakyat hasil kajian oleh beberapa pihak seperti Institut Darul Ehsan dan Merdeka Centre baru-baru ini.

"Pakatan Harapan tidak ada banyak pilihan, sama ada suka atau tidak kesatuan sesama parti politik ini perlu dibuat  bagi meyakini rakyat.

"Pandangan masyarakat masih berkisar tentang semangat bekerjasama dan tolak ansur semua parti bagi mengambil alih Putrajaya," katanya diminta mengulas kenyataan Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Iskandar Abdul Samad yang tiada masalah berkongsi pentas bersama PKR dan Bersatu.

Menurut Suhaimi, buat masa ini tiada harapan ekonomi negara akan pulih, ringgit kembali stabil dan pandangan negara luar kembali tinggi pada Malaysia dengan kepimpinan negara sekarang.

"Jadi apa yang diutarakan oleh beliau (Iskandar) sangat penting bagi membuka ruang kerjasama yang lebih luas di kalangan pimpinan politik nasional dan memungkinkan berlakunya perubahan ekonomi dan pentadbiran negara. "Perbezaan pandangan di peringkat nasional harus dikecilkan segera dan kembali memikirkan masalah ekonomi negara yang sangat tenat," katanya.

Beliau berkata, perbezaan pandangan di kalangan pimpinan  dalam negeri ini semakin kurang dan jika ada ia perlu diuruskan secara dalaman.

"Apa pun kepimpinan setiap parti harus berhati-hati dengan usaha pihak tertentu melaga-lagakan kepimpinan Pakatan Harapan.

"Contohnya baru-baru ini dakwaan yang mengatakan saya menyekat Amanah dari bertanding di Selangor. Ia hanya satu dakyah dan pimpinan Amanah harus menyelidik dahulu sebelum memberi maklum balas," katanya.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...