Sunday 9 July 2017

Planet Marikh tidak boleh dihuni manusia

PERMUKAAN planet Marikh yang kelihatan seperti padang pasir mempunyai sebatian yang boleh membunuh bakteria.

PARIS – Harapan yang menyaksikan wujudnya hidupan di planet Marikh ternyata meleset apabila kajian mendapati mineral garam yang wujud pada permukaan planet Merah boleh membunuh bakteria.

Kajian yang dilakukan di makmal Sekolah Fizik dan Astronomi Universiti Edinburgh menunjukkan sebatian yang dikenali sebagai Perchlorates membunuh kultur bakteria Bacillus subtilis yang menjadi pembentuk asas kehidupan.

Perchlorates mampu berada dalam keadaan stabil dalam suhu bilik tetapi aktif jika menerima suhu panas yang tinggi sedangkan planet Marikh amat sejuk.

Kajian terbaharu yang dilakukan Jennifer Wadsworth dan Charles Cockell itu turut menunjukkan sebatian berkenaan boleh diaktifkan menggunakan cahaya UV tetapi tanpa suhu panas.

Sebatian itu boleh membunuh bakteria dalam tempoh beberapa minit sahaja sekali gus mengesahkan bahawa planet Marikh tidak boleh dihuni berbanding andaian terdahulu.

“Jika kita mahu mencari hidupan di planet Marikh, kita mencari kehidupan di permukaan lain yang tidak didedahkan dalam keadaan sedemikian,’’ kata Wadsworth kepada AFP.

Perchlorates biarpun merupakan sebatian semula jadi tetapi ia mampu diproses oleh manusia.

Sebatian itu banyak terdapat di Marikh seperti yang direkodkan oleh Phoenix Lander dari agensi Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik Kebangsaan (NASA) pada tahun 2008.

Bagaimanapun kajian menunjukkan sebatian itu boleh membunuh kultur bakteria tersebut dengan kehadiran radiasi UV tetapi ia tidak bermakna kehidupan lain juga akan mati justeru itu kajian lanjut perlu dilakukan. – AFP

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...