Friday 21 July 2017

68 tahun usia baharu layak pencen di Britain

Polis British sedang melakukan tugasan kawalan dan rondaan harian.


LONDON – Usia kelayakan pencen negara di Britain akan dilanjutkan daripada 65 kepada 68 tahun demikian menurut usul kerajaan kelmarin.

Cadangan itu akan menyebabkan pekerja yang lahir antara tahun 1970 hingga 1978 perlu bekerja setahun lagi sebelum layak menikmati pencen masing-masing.

Usia kelayakan pencen negara di Britain pada masa ini ialah 65 tahun, namun ia akan dilanjutkan kepada 68 tahun dalam tempoh beberapa dekad akan datang.

Menteri Kebajikan, David Gauke memberitahu Parlimen kelmarin bahawa beliau telah menerima cadangan untuk merombak usia kelayakan pencen sekarang kepada 68 tahun.

Peraturan baharu itu akan dilaksanakan antara tahun 2037 hingga 2039 berbanding 2044-2046 seperti yang dirancangkan sebelum ini.

Rancangan sedia ada untuk meningkatkan usia persaraan kepada 66 dan 67 tahun masih kekal, kata beliau.

“Jangka hayat (manusia) terus meningkat, manakala bilangan pekerja yang layak untuk menerima pencen negara juga terus bertambah.

“Kita perlu memastikan bahawa kita mempunyai sistem pencen yang adil dan mapan seiring dengan kehidupan moden serta dapat melindungi generasi di masa hadapan,” kata Gauke.

Usul itu bagaimanapun perlu mendapat kelulusan Parlimen sebelum boleh dikuatkuasakan.– Reuters

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...