Monday 24 July 2017

Kementerian hantar pegawai timbang buku sekolah

Mahdzir Khalid

BATU GAJAH - Kementerian Pendidikan akan menghantar pegawainya ke sekolah rendah terlibat bagi mengkaji bebanan buku yang dibawa oleh murid-murid.

Menterinya, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, menerusi aduan membabitkan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) itu, murid terpaksa membawa buku latihan dan buku teks yang membebankan mereka.

"Murid-murid beban membawa buku tambahan selain buku teks yang disediakan. Kita tidak mempunyai maklumat lengkap mengenai isu ini. Berapa banyak jumlah buku yang dibawa ke sekolah.

"Difahamkan ia melibatkan murid-murid tahun 1 hingga tahun 6. Bagaimanapun, kita akan mengkaji laporan akhbar berkenaan," katanya kepada pemberita pada sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Batu Gajah di Dewan Datuk Wira Yusoff Kassim, di sini.

Menurutnya, garis panduan berhubung jumlah buku dan berat dibenarkan adalah maksimum 10 buku sahaja.

"Garis panduan sudah ada. Kita lihat berapa banyak buku teks, buku latihan dan buku lain dalam beg yang dibawa oleh murid-murid.

"Kita akan minta pegawai KPM siasat dan kaji serta timbang berat buku yang dibawa murid-murid supaya ada penyelesaian," katanya.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...