Wednesday 16 November 2016

3 orang kuat syarikat GLC direman

Datuk, adik dan seorang pengarah urusan sebuah syarikat GLC direman seminggu oleh Mahkamah Majistret Putrajaya semalam.
PUTRAJAYA – Seorang pengarah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) bersama adiknya direman seminggu bagi membantu siasatan berhubung salah guna kuasa dan menerima suapan lebih RM39.9 juta.

Lelaki bergelar Datuk berusia 50 tahun itu ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Shah Alam, Selangor pada pukul 5 petang kelmarin kerana disyaki memberikan projek kepada syarikat yang berkepentingan ketika memegang jawatan sebagai ketua pegawai eksekutif (CEO) sebuah syarikat GLC lain sebelum dia meletakkan jawatan pada tahun lalu.

Dua lagi yang ditahan ialah adik kepada Datuk berkenaan yang berusia 35 tahun dan seorang lelaki berusia 61 tahun. Adik kepada Datuk tersebut merupakan pengarah di syarikat GLC lama abangnya manakala lelaki berusia 61 tahun itu pula memegang jawatan sebagai pengarah urusan di syarikat sama dengan adik Datuk ber­kenaan.

Perintah reman yang berkuat kuasa semalam sehingga Selasa ini dikeluarkan Majistret Nik Isfahanie Tasnim Wan Ab. Rahman selepas ketiga-tiga lelaki itu dibawa ke mahkamah di sini.

Kesemua suspek disiasat mengikut Seksyen 17(a)(A) Akta SPRM 2009 kerana menerima dan memberi suapan. Jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan denda RM10,000 atau lima kali ganda nilai suapan, yang mana lebih tinggi.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...