Tuesday 19 September 2017

Harussani bimbang perpecahan Melayu terlalu parah

Tan Sri Harussani Zakaria.

IPOH - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria melahirkan rasa sedih melihat orang Melayu yang berpegang pada agama Islam tetapi berusaha menjatuhkan bangsa sesama sendiri.

Menyifatkan perpecahan dalam kalangan orang Melayu sebagai terlampau parah, beliau berharap penyatuan dalam kalangan bangsa kembali bertaut dengan berpaksikan kepada agama Islam.

“Jika kita baca pendapat-pendapat sarjana dunia yang mengkaji mengenai hal ehwal manusia dan undang-undang, semuanya mengatakan Islam itulah yang paling baik. Namun, manusia ini dia sombong, walaupun mengakuinya, tetapi dia tidak melakukannya.

“Kita tengok orang India dan Cina, mereka juga berselisih dari segi politik, tetapi tidak dari segi bangsa. Namun, orang Melayu ini susah, sedikit sahaja perselisihan pendapat, mereka tidak bertegur.

“Padahal kata nabi, perbezaan pendapat itu merupakan satu rahmat kerana ia membuka kepada pemikiran supaya kita lebih maju,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Persidangan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk) Ke-200 di Pusat Islam Darul Ridzuan di sini hari ini.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...