Saturday 9 September 2017

ATM sedia hantar misi kemanusiaan ke Rakhine



KUALA LUMPUR – Angkatan Ten­tera Malaysia (ATM) bersedia menyertai misi kemanusiaan untuk membantu masyarakat Ro­hingya di Ra­khine, Myanmar, jika diperlukan, ka­ta Panglima ATM, Jene­ral Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor (gambar).

Beliau berkata, ATM sebagai sebuah organisasi yang lengkap dan mempunyai pe­ngalaman luas dalam beberapa misi kemanusiaan di peringkat antarabangsa memang mempunyai satu batalion khas untuk melaksanakan tugas-tugas khas seperti dalam misi pengaman dan kemanusiaan.

“Semalam saya dapat arahan daripada Menteri Pertahanan (Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein) untuk kita melihat apa keperluan yang kita boleh kita sedia untuk membantu masyarakat Rohingya di Rakhine dan yang berlindung di sempadan Bangladesh.

“Kita mampu me­ngerak­kan (misi kemanusiaan) sekiranya perlu, sekiranya kalau perubatan diperlukan kita hantar satu hospital lapangan, kita mempunyai keupayaan tersebut,” katanya ke­­pada pemberita pada sidang media sempena sambutan Hari Ulang Tahun ATM ke-84 pada 16 September ini

Beliau berkata, ATM pernah menyertai be­­­­berapa misi kemanusiaan seperti di Lebanon, Congo, Somalia, Namibia dan Kemboja selain pernah membuat misi kemanusiaan di Aceh, Indonesia dan Filipina.

Beliau berkata pengalaman menyertai misi-misi berkenaan selain Malaysia yang dikenali sebagai negara bersemangat muhibah akan memudahkan ATM menyertai misi kemanusiaan dan pengaman.

Menurutnya, penyertaan Malaysia dalam beberapa misi pengaman dunia di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mendapat pengiktirafan Jabatan Operasi Pengaman PBB.

Satu pasukan ATM disokong oleh Sukarelawan iM4U dijangka akan menghantar satu pasukan tinjauan bagi misi kemanusiaan ke Dhaka dan Chittagong, Bangladesh, berikutan krisis kemanusiaan yang berlaku di Rakhine dan sempadan Bangladesh ketika ini. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...