Thursday 27 April 2017

Pengarah kanan Yapeim ditahan

ANGGOTA SPRM mengiringi Wan Johan (tengah) keluar dari Mahkamah Majistret Putrajaya semalam selepas dikenakan perintah tahanan reman selama lima hari.

PUTRAJAYA – Seorang pengarah kanan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim), Wan Johan Wan Ismail (gambar kecil) ditahan reman selama lima hari bermula semalam hingga 30 April ini bagi membantu siasatan berhubung kes pecah amanah berjumlah RM233,000.

Majistret Nik Isfahanie Tasnim Wan Ab. Rahman di Mahkamah Majistret di sini membenarkan permohonan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menahan reman Wan Johan bagi membantu siasatan yang dilakukan mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan iaitu pecah ama­nah dan menyalahgunakan kedudukan untuk kepentingan diri sendiri.

Lelaki berusia 47 tahun itu yang masih berkhidmat dengan yayasan berkaitan kerajaan berke­naan ditahan selepas dia selesai memberi ketera­ngan di Ibu Pejabat SPRM di sini kira-kira pukul 5 petang kelmarin.

Menurut sumber SPRM, siasatan berhubung kes tersebut turut membabitkan seorang bekas Timbalan Pre­siden Yapeim berkaitan penyelewe­ngan wang dana yayasan berjumlah RM223,000 yang kononnya diperuntukkan untuk sebuah program sumbangan kepada golongan miskin di daerah Rompin, Pahang pada tahun 2015.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...