Saturday 22 April 2017

Muda-muda dah hutang RM60 juta

ZULHELMI (kanan) dan rakannya menceritakan kisah hitam yang menimpa mereka kepada wartawan Kosmo! dalam temu bual di Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR – Impian tiga anak muda untuk bergelar usahawan online bukan sahaja musnah, malah bertukar menjadi mimpi ngeri apabila mereka kini menanggung hutang sehingga RM60 juta selepas ditipu sekumpulan sindiket.

Peristiwa hitam dalam hidup mereka itu berlaku selepas terjebak sebagai ejen produk online yang ditawarkan sindiket telefon bimbit.

Modus operandi sindiket itu sangat mudah apabila menawarkan kepada mana-mana individu untuk menjadi ejen dengan menjual barangan pada harga lebih murah berbanding pasaran.

Ejen pula membuat promosi dan menjual produk berkenaan di laman sosial masing-masing seperti Facebook, Instagram dan Twitter.

Menurut seorang ejen serta mangsa penipuan online, Muhammad Zulhelmi Mohd. Yusof, 20, dia dan dua rakannya kini berhutang hampir RM60 juta selepas duit pelanggan yang menempah telefon pintar iPhone lesap dilarikan sindiket.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...