Wednesday 5 April 2017

KSN cadang agensi kerajaan tidak sedia makanan berlebihan ketika anjur aktiviti

Tan Sri Ali Hamsa


PUTRAJAYA - Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa mencadangkan agar agensi kerajaan tidak lagi menyediakan makanan secara berlebihan kepada kakitangan ketika menganjurkan sebarang aktiviti, majlis atau program.

Beliau berkata, cadangan itu dibuat berikutan terdapat banyak pembaziran makanan berlaku terutama ketika hidangan ala bufet disajikan pada majlis yang dianjurkan.

"Saya ingat kalau majlis itu diadakan selepas waktu makan tengah hari, beri mereka air mineral sudah memadai tetapi elok juga sekiranya ada makanan yang disediakan.

"Jika ingin menyediakan makanan juga, elakkan hidangan ala bufet supaya tidak membazir. Mungkin boleh sediakan nasi campur (yang sudah dipek),” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Kempen MySaveFood untuk Penjawat Awam di Jabatan Perdana Menteri di sini hari ini.

Jelasnya, rakyat Malaysia membazir kira-kira 15,000 tan makanan sehari di mana 3,000 tan daripada jumlah itu adalah terdiri daripada makanan yang masih boleh dimakan.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...