Tuesday 25 April 2017

China terpaksa campur tangan

KAPAL pengangkutan pesawat perang, USS Carl Vinson (kiri) mengadakan latihan ketenteraan di timur Semenanjung Korea, baru-baru ini, yang mengundang kemarahan Korea Utara.

BEIJING - Presiden China, Xi Jinping sekali lagi terpaksa campur tangan dalam meredakan konflik di Semenanjung Korea apabila menggesa semua pihak yang terlibat khususnya Korea Utara dan Amerika Syarikat (AS) supaya ‘mengawal diri’ ma­sing-masing.

Gesaan tersebut dinyatakannya semasa satu perbualan telefon dengan Presiden AS, Donald Trump hari ini me­ngenai ketegangan di rantau berkenaan susulan isu berkaitan program persenja­ta­an nuklear Pyongyang.

Permintaan Beijing itu dibuat selepas Korea Selatan dan Jepun dijangka menyertai latihan ketenteraan bersama dengan armada perang Tentera Laut AS yang dijangka tiba di perairan Semenanjung Korea dalam tempoh beberapa hari lagi.

Korea Utara yang berang dengan langkah itu mendakwa sudah bersedia menenggelamkan kapal pengangkut pesawat USS Carl Vinson yang diarahkan Trump supaya berada di per­airan tersebut sebagai amaran kepada Pyongyang.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...