Tuesday 4 April 2017

Ibu bapa degil bakal dipenjara

WAN AHMAD NAJMUDDIN memperkatakan sesuatu kepada seorang kanak-kanak, Muaz Tumilan sambil diperhatikan Musalma (tengah) ketika melawat Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru semalam.

JOHOR BAHRU
– Ibu bapa yang masih berdegil membiarkan anak-anak mereka keluar berbasikal sehingga larut malam bakal dikenakan tindakan undang-undang mengikut Akta Kanak-Kanak 2001.

Ketua Polis Johor, Datuk Seri Wan Ahmad Najmuddin Mohd. berkata, tiada lagi amaran sekiranya polis mendapati ibu bapa kanak-kanak terutama yang pernah ditahan sebelum ini masih tidak ambil peduli mengenai perbuatan zuriat mereka.

Kesalahan membiarkan anak-anak tanpa pengawasan membolehkan ibu bapa didakwa mengikut Seksyen 33 akta tersebut yang membawa hukuman penjara dua tahun dan denda RM5,000 jika didapati bersalah.

“Kita tidak mahu mengambil tindakan drastik dengan meng­hukum ibu bapa. Bagaimanapun sekiranya perkara ini berleluasa, saya akan arahkan semua ketua polis daerah untuk mengambil tindakan.

“Tindakan yang akan diambil termasuk menuduh mereka (ibu bapa) di bawah Akta Kanak-Kanak 2001. Kita ada peruntukan itu dan ia akan diambil sekiranya kesalahan ibu bapa berulang dengan membiarkan anak mereka keluar sehingga larut malam,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...