Tuesday 29 August 2017

'Melayu paling teruja hendak mengundi'



SHAH ALAM - Dapatan kajian yang dijalankan oleh Institut Darul Ehsan mengenai mood rakyat menjelang PRU14 mendapati kaum Melayu paling teruja untuk mengundi dalam PRU berkenaan.

Timbalan Pengerusi IDE, Profesor Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman berkata, berdasarkan dapatan kajian pihaknya mendapati sebanyak 72 peratus kaum Melayu teruja untuk mengundi dalam PRU14.

"Sementara itu kaum Cina paling tidak teruja untuk mengundi, tetapi tak pasti mereka hendak mengundi parti mana," katanya dalam perbahasan di Forum Survei Malaysia 2017, yang diadakan di IDE, di sini hari ini.

Sementara itu, katanya lagi, kaum India berada di kedudukan kedua dengan 70 peratus teruja untuk mengundi pada PRU14 ini.

Dalam pada itu, Redzuan ketika mengulas mengenai keadaan semasa kini, jelasnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mungkin akan mengadakan pilihan raya umum dalam masa terdekat.

Jelasnya ini, berdasarkan mood baik yang dialami Malaysia kini iaitu, semangat membara Sukan SEA yang kini menunjukkan prestasi nagara yang sangat memberangsangkan serta perpecahan dalam kalangan  pembangkang.

"Bila Najib akan panggil PRU? Ada dua keadaan. Pertama apabila mood semangat Sukan SEA lebih-lebih lagi apabila perlawanan akhir bola sepak Malaysia lawan Thailand nanti.

"Kedua pula ketika pembangkang berpecah dan bertelagah. Kalau ada dua gabungan ini, ia waktu terbaik untuk panggil PRU. Tak perlu tunggu tahun depan," ujar beliau lagi.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...