Thursday 3 August 2017

AS sedia serang Korea Utara

GAMBAR yang didedahkan oleh Tentera Udara Jepun menunjukkan pesawat pengebom Tentera Udara AS, B-1B terbang bersama jet F-2 milik Jepun di selatan Pulau Kyushu ketika latihan bersama pada 30 Julai lalu.

WASHINGTON – Seorang senator daripada Parti Republikan kelmarin berkata, Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump telah memberitahunya bahawa beliau sanggup berperang untuk memusnahkan Korea Utara daripada mem­biarkan negara itu membangunkan peluru berpandu bersenjata nuklear jarak jauh.

Senator Lindsey Graham (gambar kecil) yang merupakan orang kuat dalam dasar luar AS memberitahu ran­cangan Today Show terbitan NBC: “Terdapat pilihan ketenteraan, untuk memusnahkan program Korea Utara dan negara itu sendiri.”

Minggu lalu, pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un dengan bangga menyatakan bahawa negaranya kini boleh me­nyerang mana-mana sasaran di Amerika Syarikat selepas menjalankan ujian peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) terbaharu.

Kuasa-kuasa dunia telah cuba untuk menyekat program senjata Pyongyang melalui sekatan yang disokong Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), tetapi gagal sekali gus membuatkan Washing­ton semakin kecewa.

Graham berkata, jika diplomasi dan tekanan khusus daripada jiran Korea Utara, China gagal menghentikan program tersebut, maka AS tidak mempunyai pilihan selain mengambil tindakan ketenteraan yang dahsyat.

“Perang akan tercetus de­ngan Korea Utara berhubung program peluru berpandu jika mereka terus cuba mensasarkan AS dengan ICBM,” katanya menerangkan perbincangan de­ngan Trump.

“Presiden memberitahu saya sedemikian. Saya percaya padanya. Jika saya China, saya akan mempercayainya juga dan melakukan sesuatu. Kamu boleh menghentikan Korea Uta­ra sama ada secara ketenteraan atau diplomasi.

“Saya lebih suka pendekatan diplomasi. Tetapi, mereka tidak akan dibenarkan memiliki peluru berpandu untuk menyerang AS dengan senjata nuklear di atasnya,” ujar beliau. – AFP

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...