Friday 23 September 2016

Tujuh universiti Malaysia dalam senarai 980 terbaik dunia


KUALA LUMPUR - Tujuh universiti negara ini termasuk dalam senarai 980 teratas dalam Ranking Universiti Dunia Times Higher Education (THE) 2016-17.

Daripada tujuh universiti itu, dua daripadanya iaitu Universiti Teknologi Petronas (UTP) dan Universiti Utara Malaysia (UUM) buat pertama kali berjaya tersenarai, dengan masing-masing dalam kelompok 601-800 dan 801 ke atas.

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) pula berada dalam kelompok 601-800, manakala Universiti Teknologi MARA (UiTM) dalam kelompok 801 ke atas.

"Ia adalah berita yang hebat apabila tujuh universiti Malaysia berada dalam senarai terbaru universiti terbaik dunia, termasuk lima yang berada dalam kelompok 601-800," kata pengarang Ranking Universiti Dunia THE, Phil Baty.

Baty berkata, Malaysia melakukan pelaburan yang besar dalam pengajian tinggi dan memasarkannya sebagai ekonomi pengetahuan dan hab inovasi sejak kebelakangan ini. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...