Saturday 24 September 2016

AS cuba bantu Asia Tenggara tangani ancaman Daesh


WASHINGTON – Amerika Syarikat (AS) akan membantu negara-negara di Asia Tenggara untuk menangani kumpulan pengganas Daesh daripada bertapak di rantau itu, ujar jurucakap Pentagon kelmarin.

Daesh mula muncul di beberapa negara ASEAN termasuk Malaysia, Indonesia, Singapura dan Filipina sehingga menimbulkan kebimbangan kepada pihak berkuasa mengenai serangan domestik dan rakyatnya menyertai kumpulan berkenaan di Iraq dan Syria.

Pengerusi Ketua Staf Bersama AS, Jeneral Joseph Dunford memberitahu Jawatankuasa Angkatan Bersenjata Senat bahawa AS akan membantu sekutunya dalam perkongsian risikan dan maklumat mengenai kumpulan ekstremis tersebut.

“Kami cuba membantu mereka untuk membangunkan rangka kerja di mana mereka boleh berkongsi maklumat dan perisikan bersama. Sokongan yang diberikan adalah bergantung kepada penerimaan politik negara terbabit,” ujar Dunford.

Setiausaha Pertahanan, Ashton Carter menyatakan beliau akan mengadakan pertemuan bersama menteri-menteri pertahanan di rantau itu minggu depan dalam satu persidangan di Hawaii dan Daesh akan menjadi subjek perbincangan utama.

“Asia Tenggara secara jelas menjadi lokasi kepada penyebaran Daesh,” ujar Carter.

Kumpulan militan di Filipina, Abu Sayyaf yang menyokong Daesh kelmarin, telah membebaskan nelayan Indonesia yang diculik di sebuah pulau, beberapa hari selepas penyerang bersenjata membebaskan seorang tawanan dari Norway dan tiga lagi dari Indonesia.

Di Indonesia, terdapat beberapa cubaan serangan tahun ini berikutan peningkatan pengaruh kumpulan Daesh.

Menurut Dunford, lebih 1,000 orang Indonesia meninggalkan negara tersebut untuk menyer­tai Daesh di Syria dan Iraq, manakala beratus-ratus lagi dari Filipina. – AFP

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...