Thursday 29 September 2016

Bayar hutang PTPTN guna Akaun II KWSP

Datuk Shamsul Anuar Nasarah
KUALA LUMPUR – Perba­danan Tabung Pendidikan Ting­gi Nasional (PTPTN) memaklum­kan peminjam atau ibu bapa pe­min­jam (ahli akaun) dibenarkan membuat pengeluaran Aka­un II Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk tujuan bayaran balik pinjaman.

Pengerusi PTPTN, Datuk Shamsul Anuar Nasarah berkata, peminjam boleh memilih membuat pengeluaran keseluruhan atau sebahagian daripada Akaun II KWSP bagi tujuan tersebut.

Menurut beliau, pe­­­ngeluaran Akaun II KWSP peminjam melibatkan perjanjian pinjaman pendidikan yang ditandatangani pada atau selepas 2 Januari 2001 iaitu bagi peringkat diploma dan ke atas.

Jelasnya, manakala pengeluaran daripada Akaun II KWSP ibu atau bapa peminjam melibatkan perjanjian pinjaman yang dita­ndatangani pada atau selepas 1 April 2000 bagi peringkat ijazah sarjana muda dan perjanjian pinjaman yang ditandatangani pada atau selepas 17 Januari 2006 bagi peringkat diploma.

“Saya ingin nyatakan bahawa, semua peraturan dan polisi bagi tujuan pengeluaran KWSP untuk bayaran balik pinjaman pendidikan adalah tertakluk kepada pihak KWSP sendiri sebagai agensi yang menguruskan dana berke­naan. Syarat ini adalah sama bagi semua jenis pengeluaran untuk pendidikan,” katanya dalam ke­nya­taan di sini hari ini.

Mengulas mengenai pinjaman berkonsepkan Ujrah, Shamsul Anuar berkata, ia diperkenalkan dan dilaksanakan berkuat kuasa 1 Jun 2008 dan peminjam sedia ada di bawah pinjaman konvensional perlu membuat permohonan untuk pertukaran kepada pinjaman yang bersifat patuh syariah itu.

Tambahnya, bagi pe­min­­jam yang membuat bayaran balik me­ngikut jadual dan ingin membuat pertukaran Ujrah, tiada sebarang bayaran pendahuluan dikenakan.

Namun, katanya, bagi pemin­jam yang mempunyai tunggakan dan tidak pernah membuat ba­yaran balik, mereka perlu mem­buat bayaran pendahuluan sekurang-kurangnya 50 peratus daripada jumlah tunggakan sebagai komitmen daripada peminjam.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...