Sunday 18 September 2016

Israel didakwa memiliki 200 senjata nuklear

LOJI nuklear Dimona milik Israel di Gurun Negev dikatakan menyimpan senjata nuclear Israel.
WASHINGTON – Bekas Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Colin Powell menyatakan bahawa Israel memiliki 200 peluru berpandu nuklear yang dihalakan terhadap Iran dalam satu komunikasi e-mel pada tahun lalu yang dibocorkan oleh beberapa peggodam pada minggu ini, lapor portal MailOnline.

Walaupun Tel Aviv dipercayai membangunkan senjata nuklear sejak beberapa dekad lalu, Israel tidak pernah mengisytiharkan ia sebuah negara nuklear. Program senjatanya dianggap sulit oleh Israel dan juga AS.

Powell, 79, memberitahu agensi berita The Associated Press melalui seorang jurucakapnya kelmarin bahawa beliau merujuk kepada anggaran umum tentang bilangan senjata nuklear Israel.

“Powell tidak diberikan taklimat atau mempunyai pengetahuan daripada sumber AS tentang kewujudan dan keupayaan nuklear Israel.

“Bilangan 200 ini merupakan spekulasi berdasarkan sumber terbuka,” kata jurucakapnya dalam satu kenyataan.

“E-mel tersebut ditulis 10 tahun selepas Powell bersara,” tambahnya.

Dalam komunikasi e-mel pada 2015 itu, Powell membincangkan ucapan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu kepada Kongres AS berhubung perjanjian kawalan program nuklear Iran yang diusulkan oleh Presiden Barack Obama.

“Orang-orang di Teheran tahu Israel mempunyai 200 bom nuklear, semuanya disasarkan ke Teheran, manakala kita (AS) memiliki ribuan senjata ini,” kata Powell dalam e-melnya kepada penyumbang dana Parti Demokrat.

Sementara itu, jurucakap Kedutaan Israel di Washington, Itai Bardov enggan mengulas tentang isu tersebut atau berhubung dasar Israel untuk tidak mendedahkan sama ada ia mempunyai senjata nuklear ataupun sebaliknya. - AGENSI

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...