Wednesday 28 September 2016

Penyebar berita aib boleh dikenakan tindakan

Tan Sri Noor Rashid
KUALA NERUS - Individu yang menyebar berita dan gambar yang boleh mendatangkan aib di laman sosial boleh dikenakan tindakan undang-undang jika didapati bersalah.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid berkata, tindakan undang-undang di bawah Seksyen 322 (Akta Komunikasi dan Multimedia) boleh diambil jika terdapat laporan daripada mangsa berserta mempunyai bukti kukuh.

"Saya ingin memberi amaran kepada orang ramai terutamanya pengguna laman sosial untuk tidak menyebarkan maklumat atau gambar yang boleh mendatangkan aib kepada individu lain.

"Kalau kita dapati berita atau gambar yang disebar itu boleh menjatuhkan maruah pihak lain hentikan kerana ia merupakan satu kesalahan dan kita perlu bertanggungjawab atas apa sahaja perbuatan yang dilakukan," katanya.

Beliau berkata ketika ditemui pada Majlis Penutup Perkhemahan Kor Kadet Polis Peringkat Kebangsaan di Kem Pengakap Tengku Muhammad Ismail, Telaga Batin, di sini, pagi tadi.

Jelasnya lagi, pihak polis memandang serius kes yang diviralkan di laman sosial dan meminta orang ramai agar menghentikan segera perbuatan tidak bermoral itu kerana ia boleh menggugat ketenteraman orang awam.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...