Saturday 24 September 2016

Proton Saga baharu, paling mampu dimiliki


SHAH ALAM - Proton Berhad mengesahkan pelancaran generasi terbaharu Proton Saga pada 28 September ini, dalam empat varian enjin 1.3 liter VVT, pada harga jualan antara RM37,000 hingga RM46,000 sebuah.

Empat varian tersebut ialah 1.3L 5MT Standard; 1.3L CVT2+ Standard; 1.3L CVT2+ Executive dan 1.3L CVT2+ Premium, sekali gus menjadikan Saga sebagai kereta paling mampu dimiliki dan termurah dalam kelasnya.

Semasa sesi pandu uji dengan media massa di litar ujian Proton di sini kelmarin, Proton mengumumkan ia mula membuka tempahan kepada orang ramai mulai sekarang.


Sesi pandu uji tersebut juga meletakkan syarat media massa tidak boleh mengambil atau menyiarkan gambar penuh kereta, melainkan gambar yang disediakan oleh Proton seperti tertera bersama teks berita ini.

Secara umumnya, wartawan yang berada situ memuji reka bentuk Saga yang ‘lebih jitu dan kemas’, malah ada juga beranggapan, Saga baharu ini akan memberi saingan kuat terhadap model pesaing-pesaing sekelas dengannya.

Saga baharu ini menggunakan enjin 1.3 liter VVT yang telah dimajukan, dengan keupayaan 94 kuasa kuda dan 120 Nm kuasa kilas, dengan tiga titik lapik (mounting) yang sekali gus mengurangkan kesan gegaran dan bunyi.


Saga serba baharu ini juga dipasang dengan lima ciri keselamatan pasif iaitu ABS, BA, ESC, TCS dan HHA, sekali gus melayakkannya untuk menerima penarafan 4 Bintang NCAP ASEAN.

Daripada luaran, bahagian hadapan Saga disamakan dengan penggayaan Proton sedia ada terutama Proton Perdana, dengan dimensi keseluruhan dibesarkan sedikit kepada 4,331 meter berbanding Saga lama 4,257 meter.

Memenuhi selera golongan muda, jurutera Proton memastikan sistem audio di dalam Saga baharu ini memiliki ciri yang popular iaitu boleh memainkan MP3/USB/ Aux dan Bluetooth pada semua varian serta soket USB di belakang sebagai ciri standard.


Untuk varian Premium, ia menggunakan rim aloi tayar bersaiz 15 dengan kamera mengundur yang terpampang pada cermin pandang belakang. Varian Standard menggunakan rim tayar bersaiz 13 manakala varian Executive menggunakan saiz 14.


Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Datuk Ahmad Fuaad Mohd. Kenali memberitahu Utusan Malaysia, pihaknya mahu menghasilkan sebuah kereta mampu milik tetapi mewah dengan ciri-ciri penting automotif seperti sistem keselamatan dan hiburan.

“Reka bentuk ke­reta ini pasti memenuhi cita rasa ramai dan kami yakin Proton Saga akan kekal menjadi pilihan utama rakyat negara ini,” kata beliau.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...