Tuesday 27 September 2016

Air pasang besar berskala tinggi bakal landa pantai barat


PUTRAJAYA - Fenomena air pasang besar berskala besar yang membawa ombak tinggi dan tiupan angin kencang dijangka melanda pantai barat Semenanjung pada 17 hingga 20 Oktober dan 14 hingga 17 November depan.

Sehubungan itu, kerajaan menerusi agensi-agensinya merangka pelbagai strategi dan gerak atur selain membuat persediaan menghadapi banjir Monsun Barat Laut, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim hari ini.

Beliau berkata, beberapa perkara berkaitan langkah persediaan untuk menghadapi banjir pantai yang diramalkan berlaku itu diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Pusat Bil 1/2016 di Bangunan Perdana Putura di sini.

Mesyuarat tiga jam itu, yang dipengerusikan Shahidan, antara lain memutuskan supaya langkah struktur dan bukan struktur diambil bagi mengurangkan impak terhadap kawasan yang terlibat seperti di Selangor, Perak dan Kedah.

"Langkah struktur yang perlu dilaksanakan segera ialah membaiki segera ban dan ban batu yang rosak serta meninggikan paras ban," katanya kepada pemberita. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...