Friday 9 September 2016

ANDA MENGAWAL HUTANG ANDA? ATAU HUTANG ANDA MENGAWAL ANDA? PERLABURAN ATAU PERJUDIAN?


SELAMA 6 tahun dalam industri hartanah, perbankan, dan perancangan kewangan, saya dapati ramai di antara kita TERSEPIT DENGAN BEBANAN HUTANG. Kebanyakannya adalah bukan kerana tiak mamp, tetapi golongan disebabkan perkara berikut:

a) terlalu boros berbelanja mengikut nafsu
b) tidak menyimpan
c) tidak ada backup plan untuk kewangan mereka
d) tidak tahu tujuan sebenar pinjaman dibuat

Dengan itu, saya kongsikan 10 TIPS bagaimana untuk MERANCANG KEWANGAN ANDA.

1) SIMPAN 10% DARI GAJI ANDA SETIAP BULAN.
- Saya tahu jika saya mengeluarkan tips ini ramai yang akan cakap “cakap boleh lah, ini naik, itu naik, semua naik, macam mana?”. 
- Cuba buat dahulu. Anda akan rasa sedikit janggal tapi lama kelamaan anda akan rasa kebaikannya. Dari anda membeli rokok, berseronok setiap bulan dapat gaji? Baik anda simpan 10% dari gaji anda untuk simpanan. Boleh rancang apa yang anda ingin lakukan 6 bulan, 1 tahun, 3 tahun, 5 tahun, dan 10 tahun akan datang.
- Saya galakkan anda menyimpan di Tabung Haji atau ASB. Kerana anda akan dapat pulangan 6% ke 8% setahun. Jika ada tempat perlaburan yang anda rasa lebih baik, anda digalakkan berbuat demikian.

2) PASTIKAN MAJIKAN ANDA MEMBAYAR KWSP ANDA.
- Pastikan majikan anda membayar KWSP anda. Ramai yang terlepas pandang perkara ini. Tahukah anda salah satu sebab loan tidak lepas adalah kerana MAJIKAN TIDAK MENCARUM KWSP ANDA? 
- Ianya juga penting untuk masa depan anda terutama selepas pencen nanti. Anda juga harus merancang untuk simpanan dan pendapatan hari tua kelak kerana wang KWSP mungkin tidak cukup untuk anda menyara kehidupan anda sekeluarga selepas anda bersara.

3) JANGAN MEMBAYAR LEBIH PADA PIHAK BANK.
- Mungkin ada yang tidak setuju dengan cara ini, tapi saya menasihatkan semua client saya untuk tidak membayar lebih kepada pihak bank. MELAINKAN ANDA MENGGUNAKAN FLEXI LOAN. Tapi flexi loan juga memerlukan strategi untuk anda memendekkan tempoh pinjaman. Ini kerana duit yang anda bayar lebih itu lebih ditolak ke ‘interest’, bukan principal amount semata-mata. Anda boleh download financial calculator untuk mendapatkan kesahihan.
- tapi apa yang saya cadangkan adalah, bayarkan lebih sikit ke akaun ASB/Tabung Haji anda. Kerana anda boleh mendapat manfaat dari dividen 6% ke 8% dividen tahunan berbanding interest loan yang rata-ratanya 3% ke 5.5% sahaja.
- Setelah simpan selama beberapa tahun, anda pasti terkejut bahawa anda boleh melangsaikan hutang anda dengan lebih cepat dan sistematik.
- namun jika anda tidak mampu berbuat demikian, anda boleh sahaja membayar lebih tapi saya lebih prefer cara di atas.

4) BELI HARTANAH.
- Beli hartanah secepat mungkin. Hartanah yang saya maksudkan adalah hartanah yang boleh menambahkan pendapatan anda. Iaitu sewannya boleh lebih tinggi dari bayaran bulanan pada bank.
jangan tunggu untuk terus membeli rumah idaman, kerana dikhuatiri anda akan terus bertangguh dan lebih banyak alasan yang akan timbul untuk tidak membeli dahulu.
- dapatkan coach, strategi yang terbaik kerana tidak semua hartanah menguntungkan. Ada juga yang merugikan. Sebab itu banyak rumah lelong.

5) TANGGUHKAN ‘HIRE PURCHASE’/ PINJAMAN KERETA MEWAH.
- Tangguhkan membeli kereta mewah. Saya tahu memang agak mudah sedikit mendapatkan loan kereta berbanding rumah. Namun jika anda menggunakan untuk menambahkan pendapatan, BAGUS!
- sebagai contoh anda membeli kereta mewah dan sewakannya untuk event VVIP dan anda mendapat income daripadanya.
Ataupun anda berniaga melalui UBER BLACK. Boleh juga mendatangkan income yang bagus untuk anda.

6) JIKA TIDAK CUKUP MODAL MEMBELI HARTANAH. SIMPAN EMAS DAN SIJILNYA.
- Jika anda masih tidak cukup modal membeli hartanah saya galakkan anda simpan emas dan SIJILNYA.
- ketika saya bekerja di Bank dahulu, tips ini saya gunakan untuk client saya dan ianya sangat membantu beliau untuk mendapatkan pinjaman hartanah. Ini kerana sebenarnya bank menerima apa-apa income dari kita yang didokumenkan dengan baik.

7) CUBA BERJINAK-JINAK DENGAN BERNIAGA KECIL-KECILAN.
- Cuba tambah pendapatan dengan berniaga kecil-kecilan seperti menjual tudung, jualan produk dan lain-lain.
- anda juga boleh menjadi referral seperti referral kepada property agent, setiap kes yang berjaya anda boleh menjana sehingga RM3000 sebulan atau lebih.

8) ADAKAN TABUNG KECEMASAN
- tabung kecemasan ini seperti WAJIB. Iaitu TAKAFUL. Walhal setiap orang patut ada Takaful pada zaman ini. Namun, anda harus ketahui kemampuan anda, serta tahu apa yang anda bayar! kerana ramai juga yang tidak tahu apa manfaat dengan apa yang mereka bayar selama bertahun-tahun.

9) RANCANG SEOLAH-OLAH ANDA AKAN BERHENTI KERJA 5 TAHUN AKAN DATANG. PERNAH DENGAR ‘RETIRE YOUNG RETIRE RICH’?
- rancanglah seperti anda akan berhenti bekerja 5 tahun akan datang. Dari perancangan ini, anda akan tahu berapa yang anda perlukan selepas anda berhenti kerja. Tidaklah mustahil ya untuk berhenti bekerja selepas 5 tahun! namun harus ada perancangan yang teliti.
- perancangan yang teliti andalah anda kena ada pendapatan aktif untuk 5 tahun dan seterusnya akan datang, pendapatan pasif walaupun secara tahunan, mungkin anda juga sudah berjaya ‘flip’ beberapa hartanah dan start main flipping pula dengan hartanah. 
- Mungkin juga anda sudah berniaga/ berbisnes dengan baik. 
- Mungkin juga anda sudah mahir dengan pelaburan lain-lain.
- Namun sebelum anda berhenti, seperti saya maklumkan tadi, adakan perancangan, elakkan hutang membebankan dan fukus pada menambahkan pendapatan anda.

10) RANCANG UNTUK KEWANGAN LEGASI ANAK-ANAK DAN KELUARGA ANDA JUGA.
- rancanglah untuk legasi keluarga anda pula. Saya tahu ada di antara anda yang merasakan “pandai-pandailah diorang hidup”. Tapi x terfikirkah anda bahawa membangunkan legasi anda itu perlu? Dengan kos hidup yang semakin meningkat dan mencabar, perancangan ini sangat diperlukan. 
- rancang kewangan legasi boleh melalui sistem perniagaan yang baik. Jadi legasi anda hanya perlu sambung sistem perniagaan yang anda sediakan. Harta yang diwarisi dengan baik untuk mereka merancang kehidupan selepas itu dan lain-lain.

Semoga sedikit perkongsian ini dapat membantu anda. Semua tips di atas adalah perkongsian semata-mata dari pengalaman individu.

Sekian. Dari saya...

Shukri Zohari
AIA Takaful Life Planner| Financial Consultant| Property Consultant for Individual & Corporate| Entrepreneur|

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...