Wednesday 15 March 2017

Ramai pasang 'perangkap maut' di rumah

DATUK Wan Mohd Nor Ibrahim menunjukkan gelungsur jeriji untuk membuka tingkap ketika melihat rekabentuk jeriji yang mudah dibuka semasa lawatan selepas mesyuarat rekabentuk dan pemasangan jeriji dari aspek kemudahan keselamatan kebakaran di Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Putrajaya.


PUTRAJAYA: Pemilik rumah dinasihatkan jangan memasang jeriji jenis statik kerana ia menjadi antara punca utama penghuni terperangkap ketika kebakaran. 

Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Datuk Wan Mohd Nor Ibrahim, berkata pihaknya memandang serius kejadian kebakaran sehingga menyebabkan kematian yang semakin membimbangkan sejak kebelakangan ini.

"Selain itu, kematian semasa kebakaran juga berlaku kerana faktor lain seperti mangsa panik, terlalu banyak sekatan atau halangan ke tempat keluar, namun aspek pemasangan jeriji perlu diberikan perhatian sewajarnya oleh masyarakat. "Dalam banyak situasi, pemasangan jeriji untuk keselamatan, seperti tidak dimasuki pencuri, namun pemasangan jeriji itu tidak mengambil kira aspek keselamatan penghuni sekiranya berlaku kebakaran," katanya. 

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat reka bentuk dan pemasangan jeriji mengikut aspek kemudahan keselamatan kebakaran, di sini hari ini. Wan Mohd Nor berkata, bagi memenuhi keperluan keselamatan persekitaran dan kebakaran, pemasangan jeriji jenis mudah buka dari dalam adalah disyorkan kerana tidak menjadi halangan semasa kecemasan selain tidak memerlukan penyelenggaraan yang rumit. 

"Antara lain yang perlu dititikberatkan oleh pemilik rumah ialah memasang peralatan bantuan semasa kebakaran seperti alat pemadam api, alat pengesan asap dan juga 'fire blanket'. "Alat pemadam api itu berfungsi untuk memadamkan kebakaran pada peringkat awal sebelum merebak menjadi lebih besar, manakala alat pengesan asap yang sesuai dipasang ialah jenis yang menggunakan bateri. 

"Dari segi lokasi pula kita syorkan alat pengesan asap dipasang di luar bilik tidur kerana kebanyakan kes berlaku ketika penghuni sedang tidur iaitu antara jam 12 tengah malam hingga 6 pagi," katanya.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...