Monday 27 March 2017

Pengimport kaut untung dari GST


KUALA LUMPUR -  Pelbagai cara digunakan pengimport barangan di negara ini untuk mengaut keuntungan malah cukai barang dan perkhidmatan (GST) turut dikesan menjadi mekanisme penyelewengan golongan terbabit.

Kelicikan golongan terbabit memanipulasi sistem cukai itu bukan sahaja mengakibatkan kerajaan kehilangan pendapatan berbilion ringgit setiap bulan pada masa sama meranapkan rantaian ekonomi peniaga di negara ini.

Menurut sumber, taktik penyelewengan itu kerap dilakukan pengimport dengan menipu pengisytiharan barangan yang dibawa masuk ke negara ini.

“Mereka menipu dari segi jenis, nilai dan gred barangan diimport bagi membolehkan kadar bayaran GST dibayar kurang berbanding kadar sepatutnya.

“Sebagai contoh, import barangan A (RM10) tetapi isytihar barang B (RM6). Jika isytihar barangan A, GST yang perlu dibayar 60sen sedangkan untuk barang B, GST hanya 36 sen, itu untuk satu unit, bayangkan ribuan atau jutaan unit yang diimport,” katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Jelas sumber, ketamakan dan penipuan pengimport berkenaan bukan terhenti setakat itu sahaja malah berterusan sehingga kumpulan peniaga turut menjadi mangsa.

“Apa tidaknya, sudahlah kerajaan ditipu, kerajaan terpaksa pulang semula wang GST itu kepada pengimport.

“Kemudian mereka (pengimport) jual kepada peniaga pada kadar RM10 iaitu RM10.60 de­ngan GST dan mungkin lebih sedangkan isytihar kepada kerajaan barangan B pada harga RM6 (RM6.36) dengan GST, ini yang dinamakan penipuan dua kali” ujarnya.

Sumber memberitahu, selain menggunakan taktik menipu nilai, jenis dan gred, pengimport juga licik memanipulasi dokumen untuk tujuan itu.

“Ada juga yang menipu dengan mengisytiharkan barangan diimport dari negara yang mendapat pengecualian cukai. Contoh import dari negara lain isytihar negara dikecualikan cukai bagi mengelak membayar cukai itu.

“Ada pula yang memanipulasi kod tarif pada barangan import bagi mengurangkan bayaran GST yang akhirnya merugikan kerajaan,” ujarnya.

Mengulas bagaimana perbuatan itu boleh menjejaskan rantaian ekonomi negara, sumber menjelaskan, secara pasti ia boleh mempengaruhi harga barangan import di pasaran tempatan

“Sebagai contoh, peniaga A yang mengimport telefon bimbit secara jujur dan menjualnya pada harga RM1,060 termasuk GST walhal peniaga B jual pada harga RM900 tanpa perlu GST kerana dapat stok dari pengimport tidak bertanggungjawab.

“Sudah pasti, orang ramai akan membeli daripada peniaga B manakala perniagaan A tidak laku dan pasti tidak boleh bertahan lama kerana tidak mampu melawan harga peniaga B,” tambah sumber.

Sehubungan itu, sumber berharap agar pihak berkuasa mengambil tindakan drastik bagi menangani ketirisan tersebut.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...