Friday 24 March 2017

Kemampuan beli rumah semakin merosot

SHAIK Abdul Rasheed Abdul Ghaffour ketika di majlis ucaptama forum 'Taklimat Gabenor Bank Negara' yang dianjurkan Persatuan Ekonomi Malaysia (MEA) serta Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran Universiti Malaya, hari ini.

KUALA LUMPUR: Kemampuan membeli rumah dalam kalangan rakyat semakin merosot susulan peningkatan harga yang lebih pantas berbanding tahap pendapatan isi rumah di negara ini. 

Timbalan Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Shaik Abdul Rasheed Abdul Ghaffour, berkata ia berdasarkan Laporan BNM 2016 yang dikeluarkan kelmarin dan situasi itu diburukkan oleh aliran pasaran perumahan masa ini.

Berdasarkan pemerhatian, katanya, pemaju lebih cenderung melancarkan projek perumahan dalam segmen rumah bukan mampu milik. "Ia merujuk kepada rumah berharga RM500,000 ke atas. 

Sejak tahun 2012 hingga 2014, harga rumah meningkat dengan mendadak dan mengatasi purata pendapatan isi rumah. "Sebagai contoh, di Kuala Lumpur, median harga rumah meningkat 19.2 peratus dalam tempoh itu berbanding jumlah pendapatan isi rumah yang hanya meningkat 14.2 peratus. "Ini menyebabkan kebanyakan hartanah tidak terjual terdiri merangkumi rumah bukan mampu milik," katanya pada ucaptama forum 'Taklimat Gabenor Bank Negara' yang dianjurkan Persatuan Ekonomi Malaysia (MEA) serta Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran Universiti Malaya di sini, hari ini. 

Forum itu turut menampilkan barisan ahli panel termasuk Pengarah Urusan Penyelidikan Guard Capital Management di Hong Kong, Dr Donald P Hanna; Ketua Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd, Dr Mohd Afzanizam dan Ketua Ekonomi RHB Research Institute, Lim Chee Sing. Ia dipengerusikan oleh Pengerusi Bank Muamalat Malaysia Bhd, Tan Sri Dr Mohd Munir Majid. Forum bertujuan membincangkan mengenai isu ekonomi yang berlaku di negara ini. 

Mengulas lanjut, Shaik Abdul Rasheed berkata, ada beberapa langkah boleh diambil bagi mengatasi isu peningkatan yang tidak selari antara harga rumah dan pendapatan isi rumah itu. Dalam jangka pendek, katanya, pihak terbabit perlu membuat imbangan semula terhadap bekalan rumah yang lebih mampu dimiliki. "Untuk penyelesaian jangka panjang, tahap pendapatan isi rumah perlu dinaikkan bagi memastikan pemilikan rumah boleh direalisasikan," katanya.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...