Sunday 12 March 2017

Kerajaan kaji korporatkan Kastam

Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah

KOTA BHARU: Kerajaan akan mengkaji untuk mengkorporatkan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) agar operasi jabatan itu lebih efisyen. Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah, berkata pihaknya kini sedang meneliti perkara itu. 

"Menerusi pengkorporatan itu, jabatan berkenaan mampu meningkatkan tahap operasi termasuk mengutip Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), selain mengembangkan hasil kepada negara.

"Selain itu, kita mahu JKDM lebih efisyen sama seperti Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yang juga melakukan pengkorporatan tahun lalu," katanya. 

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menyampaikan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) di Kota Darul Naim, di sini, malam ini. Yang turut hadir, Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Mohd Faudzi Che Mamat dan Pengarah JKDM Kelantan, Mohd Nasir Yusof.

Mengulas lanjut, Mohd Irwan Serigar berkata, JKDM kini dalam landasan yang tepat untuk mencapai hasil kutipan GST sebanyak RM42 bilion setahun. 

"Sepanjang tahun lalu, JKDM mencapai sasaran kutipan GST yang ditetapkan sebanyak RM41 bilion. "Sepanjang tiga bulan pertama tahun ini, JKDM berjaya mengutip sebanyak RM13.7 bilion dan angka ini kita yakin mampu mencapai sasaran yang ditetapkan atau lebih. "Kutipan ini mampu membantu menjayakan projek yang dirancang oleh kerajaan seterusnya mengembangkan pendapatan negara," katanya.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...