Sunday 19 March 2017

Dari jalanan ke gelanggang akademik


“KETIKA kecil, saya sering menjadi mangsa pukul dan buli di sekolah.

“Keadaan tersebut menyebabkan saya diperkenalkan dengan sukan tempur tomoi oleh bapa saudara yang merupakan gengster terkenal di Chowrasta, Pulau Pinang.

“Bermula dari saat itu, saya bertukar menjadi seorang ‘pahlawan’ yang digeruni dan dihormati rakan-rakan yang lain,” cerita Profesor Emeritus Tan Sri Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar memulakan bicara.

Ujar Sahol, pengaruh besar bapa saudaranya dalam kumpulan gengster menyebabkan dia kemudian menyertai geng tersebut.

Menganggotai kumpulan itu, Sahol tidak terkecuali daripada terlibat dalam beberapa siri pergaduhan.

Bagaimanapun, Sahol kemudian disuruh berhenti daripada menganggotai kumpulan tersebut memandangkan bapa saudaranya tidak mahu beliau mengikut jejak langkahnya.

Walaupun pernah terlibat dalam kumpulan gengster dan hidup seperti gelandangan, namun Sahol kini berjaya menempa nama hingga ke peringkat antarabangsa.

Malah, Sahol turut diiktiraf di seluruh dunia sebagai pakar kejuruteraan awam khususnya dalam bidang tebatan banjir.

Biarpun begitu, pangkat dan darjah kebesaran yang diterimanya langsung tidak menjadikan Sahol alpa, malah sikap rendah diri dan jati diri sebagai anak Melayu tetap menebal dalam dirinya.

Kisah perjalanan hidup mantan Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM) ini menjadi tular selepas beliau dilantik sebagai Naib Canselor Universiti B.S. Abdur Rahman di Chennai, India, baru-baru ini.

Kepakaran beliau dalam transformasi universiti ke tahap yang lebih baik antara faktor beliau dipilih menerajui universiti tersebut sekali gus menjadikan Sahol sebagai individu asing pertama yang menggalas tanggungjawab sebagai Naib Canselor universiti berkenaan.

Filem Chowrasta

Ekoran itu, beliau kini menjadi buruan akhbar-akhbar tempatan selepas kisah hidupnya yang berliku disingkap semula.

Kisah Sahol menjadi tajuk muka hadapan akhbar New Indian Express di India baru-baru ini.

Lebih menarik, realiti kehidupan Sahol juga pernah difilemkan menerusi filem Chowrasta pada penghujung tahun 2015.

“Saya merupakan anak sulung daripada sembilan orang adik-beradik. Saya membesar dalam sebuah keluarga yang sangat daif di Kampung Melayu, Pulau Pinang.

“Kemiskinan yang membelenggu hidup menyebabkan saya tidak mempunyai wang untuk membeli pakaian dan pernah tidur di jalanan kerana tiada tempat tinggal yang tetap.

“Bukan itu sahaja, saya juga pernah ditendang, dihina dan dipandang jijik oleh masyarakat suatu ketika dahulu,” jelasnya.

Biarpun membesar dalam sebuah keluarga yang miskin, namun Sahol tidak terkecuali daripada meneruskan sesi persekolahan sama seper­ti kanak-kanak yang lain.

“Nama sahaja pergi ke sekolah, tetapi saya tidak mempunyai buku dan alat tulis yang lengkap. Apabila tiba waktu rehat pula, saya terpaksa berlapar kerana tidak mempunyai wang untuk membeli makanan.

“Bagaimanapun, saya bernasib baik kerana kawan-kawan dan guru-guru banyak membantu saya,” jelasnya.

Universiti Colorado

Sahol kemudian ditawarkan untuk melanjutkan pengajian peringkat pradiploma di Institut Teknologi Mara (kini UiTM) di Jalan Othman, Petaling Jaya, Selangor.

Ternyata, bukan mudah bagi dirinya yang berlainan latar belakang dengan rakan kuliah untuk menyambung pengajian. Disebabkan itu, Sahol pernah digantung pengajian beberapa kali.

“Pada waktu itu saya terpaksa bekerja sambil belajar untuk menampung perbelanjaan ibu di kampung.

“Saya mengambil upah dengan bekerja sebagai buruh kontrak.

“Bagaimanapun, saya bernasib baik kerana tidak ditendang keluar dari universiti. Saya diberi peluang kedua untuk menyambung pelajaran,” jelasnya.

Sedar beliau tidak boleh mensia-siakan peluang tersebut, Sahol berazam untuk belajar bersungguh-sungguh sehingga berjaya mendapatkan biasiswa untuk menyambung pengajian ke Universiti Colorado di Amerika Syarikat di peringkat Ijazah Sarjana dalam bidang Kejuruteraan Awam dan Ekonomi secara serentak.

Pada tahun 1980, Sahol kembali semula ke UiTM dan berkhidmat sebagai seorang pensyarah.

UNIVERSITI B.S. ABDUR RAHMAN melantik Sahol sebagai Naib Canselor kerana kepakarannya dalam memulihkan universiti menjadi lebih baik.

Selain itu, Sahol turut menjawat jawatan sebagai Jurutera Pembangunan di universiti tersebut.

Beliau dipertanggungjawabkan untuk membina sembilan kampus baharu. Antaranya UiTM kampus Segamat, Melaka, Terengganu dan Pulau Pinang selain membina sebuah hotel dan masjid di UiTM Shah Alam.

Di bawah tampuk kepimpinan Sahol, beliau berjaya melonjakkan nama universiti tersebut di mata dunia dengan lakaran kejayaan dan pencapaian cemerlang dalam pelbagai aspek sama ada di peringkat tempatan mahupun antarabangsa.

Ibu jadi idola

Ketika ditanya soalan mengenai idolanya, Sahol tersenyum simpul. Matanya bersinar-sinar tatkala nama Halimah dan Mustafa Kamal Shaik Daud terpacul keluar daripada bibirnya.

“Ibu dan bapa saudara saya merupakan idola serta pembakar semangat untuk berjaya. Mereka berjaya mencorakkan saya menjadi orang seperti hari ini.

“Ibu yang berketurunan Aceh banyak membakar semangat saya untuk berjuang dalam hidup. Kisah panglima perang Islam, Khalid al-Walid yang diceritakan kepada saya setiap malam menjadi contoh untuk diikuti,” jelasnya.

Ujar Sahol lagi, walaupun bapa saudaranya merupakan seorang gengster, namun semangat kemelayuan yang sangat kental yang dimiliki menjadi sumber inspirasi kepadanya.

“Sebenarnya pada waktu itu, bapa saudara saya terpaksa menjadi gengster demi melindungi dan memperjuangkan hak-hak orang Melayu di kawasan tersebut.

“Sehingga ke hari ini, banyak perkara yang saya pelajari daripadanya,” jelas Sahol.

Menyentuh mengenai pelantikannya sebagai Naib Canselor Universiti B.S. Abdur Rahman, Sahol memberitahu, beliau turut menerima tawaran untuk memulih­kan universiti-universiti di beberapa buah negara lain.

“Ketika mendapat tawaran dari universiti tersebut, saya turut dilamar untuk memulihkan kumpulan universiti Islam di Nigeria dan Turki.

“Bagaimanapun, saya lebih tertarik dengan lamaran daripada Universiti B.S. Abdur Rahman ke­rana ia merupakan sebuah universiti wakaf yang dibina untuk membantu orang-orang Islam di sana.

“Saya akan mengubah universiti tersebut daripada tidak mempunyai kedudukan sehingga menjadi universiti yang bagus dan meletakkannya di peta dunia,” tegas Sahol.

Selain dilantik menjadi Naib Canselor, Sahol turut dilantik sebagai seorang jurutera perunding untuk projek pembinaan sebuah bandar baru di India.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...